7.1 Поршневі компресори

 

При пуску нового компресора через кожні 200...250 годин повністю міняють масло в картері. При цьому розкривають бічні кришки, картер промивають гасом і насухо витирають чистим дрантям. Потім, заливають чисте масло. Фільтр-забірник знімають і при необхідності промивають. Повну зміну масла в початковий період експлуатації проводять 2...3 рази. При роботі компресора необхідно дотримувати режиму тисків, обумовленого ГОСТ 6492-61. Для аміачних і фреонових компресорів відношення значень абсолютних тисків нагнітання й усмоктування не повинне перевищувати 9, а різниця тисків на поршень – 1,2 МПа. Через 2...3 тис. годин роботи проводять профілактичний огляд компресора з розбиранням основних вузлів і деталей (шейки колінчастого валу, циліндри, поршні, кільця, шатуни, пальці, клапани, масляний насос). Сальник розбирають при необхідності. Поршні виймають, ретельно очищають від нагару й промивають гасом. Кільця повинні вільно провертатися й потопати в канавках поршня. Замки кілець повинні бути розташовано під кутом 180º відносно один одного, і перебувати в площині, перпендикулярній до осі вала.

Усмоктувальні й нагнітальні клапани підлягають огляду через 1000 годин роботи. Розібрані деталі клапанів промивають гасом. При необхідності нагнітальні клапани притирають.

 Із часом на охолоджуваних стінках сорочок циліндрів утворюється осад мінеральних солей. Через це інтенсивність охолодження знижується й стінки, ізольовані від безпосереднього зіткнення з водою, перегріваються. Для зменшення утвору осадів температура вихідної із сорочок води не повинна перевищувати 45 °С. Строк огляду й очищення від осаду встановлюють при експлуатації залежно від складу води. Осад видаляють соляною кислотою. Зупинивши компресор, спускають усю холодну воду, потім заповнюють порожнини розчином соляної кислоти (приблизно 1 частина соляної кислоти на 3 частини води). Цей розчин залишають у сорочці на 8…12 годин. Після розчинення осаду розчин зливають, порожнини ретельно промивають водою.

В аміачних компресорах одночасно з очищенням охолодної сорочки видаляють осад із внутрішньої поверхні змійовика масловіддільника.

При роботі необхідно стежити за змащенням компресора. Тиск масла, контрольований по манометру (масляному), повинен бути на 0,18...0,20 МПа вище тиску в картері.

Температура масла при роботі фреонового компресора, не повинна бути вище 70 °С (у картері не вище 60 °С), при роботі аміачного компресора – не вище 60°С (у картері не вище 50 °С).

Протягом перших. 200 годин роботи установки необхідно через кожні 5...8 годин обертати ручку щілинного масляного фільтра, не допускаючи заклинювання. При заклинюванні ручки компресор зупиняють, витягають фільтр, промивають і ставлять його на місце. Надалі ручку фільтра провертають через 2...3 дні.

При пуску нових фреонових компресорів типу 2ФВБС, 2ФУБС і 2ФУБСТО масло міняють 2...3 рази через 20…30 годин роботи, в подальшому – після 1000 годин роботи.

Нормальне функціонування компресора характеризується наступними основними ознаками: відсутні сторонні стукоти, клапани працюють ритмічно; нагрівання тертьових поверхонь перебуває в припустимих межах; достатній рівень масла в картері видний по оглядовому склу; тиск масла перевищує тиск усмоктування на 0,05...0,2 МПа; неізольована ділянка усмоктувального трубопроводу покрита інеєм; температура пароподібного холодоагенту на усмоктуванні вище температури кипіння на 5...10  С для аміаку й на 10 ºС – для фреону; температура нагнітання компресора не перевищує таку, що максимально допускається; запобіжний клапан перебуває в справному стані (трубка, що з'єднує клапан з усмоктувальною стороною, холодна); відсутні витоки холодоагенту через сальники вентилів і рознімні з'єднання.