4.5 Обладнання для виробництва харчових жирів

 

Тертьові частини шарніра кришки автоклава К7-ФАК необхідно змазати солідолом.

При витопці жиру з м'якої сировини (тривалість процесу 3...4 години) необхідно відкрити вентиль на паровому трубопроводі для подачі пара в парову сорочку. При цьому вентиль для спуска конденсату повинен бути закритий. При відкритій кришці автоклав прогрівають протягом 5...7 хв. В автоклав воду заливають у кількості 20...25 % маси сировини й доводять до кипіння, сировину завантажують у кількості до 800 кг, закривають кришку автоклава й поступово затягують її болтами за допомогою рукоятки.

На початку процесу витопки жиру вентиль, що з'єднує автоклав з конденсатором відкривають. Після зникнення сторонніх запахів проточної води в конденсаторі цей вентиль закривають. По закінченню процесу вентиль подачі пари в парову сорочку необхідно закрити, а вентиль з'єднуючий автоклав з конденсатором з метою відводу пари відкрити.

Переконавшись по манометру у відсутності тиску в автоклаві, кришку відкривають. Жир зливають через поворотну трубу. У міру зниження рівня жиру опускають верхній край зливальної труби, утримуючи її ланцюжком.

Через засувку випускають шкварки й бульйон, а через вентиль на днище парової сорочки конденсат. Потім автоклав промивають гарячою водою й підготовляють його для наступного циклу.

При витопці кісткового жиру й стерилізації консервів гостру пару подають протягом усього технологічного процесу теплової обробки. При цьому вентиль, що з'єднує автоклав з конденсатором, повністю відкривають.  Послідовність інших технологічних операцій аналогічна послідовності операцій по витопці жиру з м'якої сировини.

 

image071.gif

Рисунок 4.5.1 – Фото сепаратор очищення жиру

 

Перед початком роботи апарата К7-ФВВ перевіряють герметичність казана, стан болтів кришки, запірної арматур і цапф кошиків. Заповнені кістками кошики встановлюють у казан за допомогою вантажопідйомних пристроїв. Загальна ємність кошиків забезпечує одночасне завантаження до 1100 кг кісток.

Після розвантаження казана й щільного затягування кришки болтами в нього подають гостру пару під тиском до 0,5 МПа для пропарювання кістки. На цей час відкривають вентиль випуску пари. Пропарювання кістки роблять до моменту появи жиру в конденсаті. Стікання мутно-білої рідини без неприємного запаху через нижню засувку казана свідчить про закінчення пропарювання й дезодорації. Потім вентиль випуску пари з казана закривають, тиск піднімають до режимного й відкривають засувку перепуску бульйону у віддільник. Після того як тиск у віддільнику також підніметься до режимного, відкривають вентилі на відвідному жиропроводі й магістралі відводу бульйону з віддільника. Жир і бульйон випускають періодично через 1,5...2 години.

Перед пуском відцентрової машини АВД-245М перевіряють наявність змащення й обертання ротора вхолосту, а також встановлюють зазор між ножами й обичайкою ротора. Ножі регулюють за допомогою гайок, які фіксуються клямкою.

При експлуатації машини спочатку пускають пару й прогрівають її, а потім включають ротор і завантажують сировиною. Ротор повинен обертатися плавно, кришку машини щільно притискають до корпуса болтами.

Заточення ножів, а також змащення шарикопідшипників вала ротора роблять 2...3 рази на місяць.

По закінченню роботи машини її ретельно промивають і змазують.

Перед пуском сепараторів-жировідокремлювачів необхідно переконатися в тому, що гальмо звільнене, а також перевірити кількість мастила в картері.

З моменту включення електродвигуна барабан сепаратора набирає швидкість за 3...8 хв. ( РТ-ОМ4,6 і ІСА за 5...8 хв., а СК-1 за 3...6 хв.).

При експлуатації сепаратора необхідно промивати бензином накладки фрикційних колодок не рідше одного разу на місяць, а поверхню обода очищати наждаковою шкуркою; контролювати правильне навантаження сепаратора,  не допускаючи роботи вхолосту або переливу барабана.

Для змащення сепаратора слід застосовувати тільки рекомендовані марки мастил, а також постійно стежити за кількістю й чистотою мастила.

За показниками тахометра або пульсометра стежать за числом обертів барабана.

Надмірне нагрівання фрикційної муфти під час роботи викликає буксування, тому необхідно контролювати її стан, не допускати течі мастила із сепаратора й нагрівання підшипників понад 70 °С, зупиняти сепаратор гальмом при включеному моторі, після чого виключити гальмо; при вібрації машини припинити подачу жиру, зупинити й виявити причину несправності машини й усунути її. Необхідно пам'ятати, що своєчасне промивання деталей барабана й приймально-вивідного пристрою, утримання у чистоті механізму привода запобігають псуванню сепаратора й збільшують строк його служби.

Перед початком роботи відстійника ОЖ необхідно зробити зовнішній і внутрішній огляд; перевірити справність арматур, а також чистоту всіх частин, що безпосередньо стикаються із продуктом; відрегулювати запобіжний клапан на тиск 2,9×105 Па.

До початку роботи відстійника відкривають вентилі теплоносія (пари, води) і завантажують жиром топкові казани (температура продукту в казані 65 °С).

Після відстою жиру спочатку випускають повністю жир, а потім фуз, закривають вентилі теплоносія.

По закінченню роботи сепаратора поверхні відстійника й арматури неодноразово промивають гарячою водою й ретельно їх протирають. Конденсат із сорочки випускають повністю.

Перед початком роботи охолоджувача жиру Д5-ФОЖ необхідно зняти кришки, вийняти витискачі, змазати циліндр охолодження жиром, а потім зібрати його. Рециркуляційний та той, що підводить, трубопроводи приєднують до відгалуження випускного й усмоктувального патрубків. Відкривають кран гарячої води й пускають воду в сорочку. Включають електродвигун, відкривають повітряний кран на кришці верхнього циліндра, а з появою з нього жиру – закривають. Потім перекривають гарячу воду й пускають у сорочки холодоносій. Подачу холодоносія або жиру регулюють таким чином, щоб при охолодженні свинячого жиру термометр показував температуру 38...40 °С, а яловичого 46...48 °С.

По закінченню роботи охолоджувача жиру: перекривають крани подачі холодоносія, а також крани на трубопроводі, що підводить, і патрубку, що всмоктує; пускають жир на циркуляцію на протязі 2...3 хв.; відключають охолоджувач від електромережі; відкривають кран на зливальному відводі та повітряний кран на кришці верхнього циліндра.

У процесі експлуатації необхідно періодично перевіряти натяг ланцюгів і ременів клиноремінної передачі, у міру притуплення ножі піддавати заточуванню; охолоджувальні сорочки очищати один раз у шість місяців, стежити за температурою підшипників, яка не повинна перевищувати 15...20 °С; контролювати стан сальникового набивання насоса, здійснювати своєчасні заходи до підтяжки, а у випадку зношування до заміни набивання; міняти гумові манжети й ущільнюючі приводні валики  через 1000...1200 годин роботи; одночасно зі зміною манжет провадити заміну змащення підшипників приводного валика; підтримувати апарат у чистоті.

Перед початком роботи преса для шквари перевіряють рівень мастила в картері й наявність консистентного змащення в ковпачкових маслянках підшипників шнека й насоса. Для заливання картера використовують масло індустріальне-30 або індустріальне-45. Масло міняють один раз у три місяці, змащення підшипників виконують один раз на місяць.

Воду, що зібрався в бункері станини, видаляють за допомогою триходового крана.

Перелік основних несправностей обладнання для обробки субпродуктів і способи їх усунення наведено в технічній документації до машини.