2.1. Зберігання і транспортування борошна.
В
даний час в хлібопекарському виробництві застосовують два способи зберігання і транспортування борошна: тарний (у мішках) і без тарний (насипом).
Безтарний
спосіб застосовується на хлібопекарських підприємствах середньої і великої
потужності.
Для
безтарного
зберігання муки використовують склади
закритого і відкритого типу. У першому випадку ємкості для зберігання борошна встановлюють в закритому
приміщенні, в другому – під легким навісом на відкритому повітрі. Рекомендується
використовувати закриті склади.
Тарний спосіб застосовується на малих і середніх хлібопекарських підприємствах. Зберігають мішки з борошном в штабелях, кожна партія (сорт) окремо у міру надходження при висоті укладання не більше 8 – 12 мішків.
Для транспортування борошна використовують різні механізми залежно від способу зберігання борошна та обладнання, що використовується.
Рисунок
2.1.1 – Класифікація устаткування для транспортування
борошна.
Механічне
транспортування борошна базується на використанні ланцюгових і
гвинтових транспортерів, норій,
стрічкових транспортерів, візків і ін. механізмів і застосовується при відносно невеликих
відстанях між машинами.
До
недоліків механічного транспортування відносяться складність конструкції і монтажу устаткування, їх очищення і вірогідність появи шкідників.
Найбільш прогресивним способом транспортування борошна є використання пневмотранспорта, який характеризується герметичністю, можливістю переміщення сировини по складній траєкторії і здібністю до повної автоматизації процесу.
Рисунок
2.1.2
– Пневматична
установка для транспортування муки.
Основними елементами аерозольно–транспортних установок (рис. 2.1.3) є живильник, продуктопровід, віддільники, перемикачі (заслінки, засувки), повітрянонагнітальна машина (компресор). Транспортуюча можливість таких установок досягає 200 кг борошна на 1 кг повітря.
Рисунок
2.1.3 – Схема аерозольно–транспортної установки:
1
– компресор; 2 – ресивер; 3 – оліє–водовідділювач; 4 –живильник; 5 – продуктопровід; 6 – відділювач; 7 – бункер; 8 – перемикач.
Виробництво
борошна (відео).
Для зберігання борошна на складах безтарного зберігання застосовують сталеві ємкості (бункери), які відрізняються формою, розмірами і ємкістю.
Рисунок
2.1.4
– Бункери:
а) – ємність для рідких компонентів; б) – бункер технологічний; в) –
бункер-живильник.
Бункери
можуть бути прямокутними і циліндричними. Найбільшого поширення набули циліндричні
бункери (рис. 2.1.5), що складаються з циліндричної і конічної частин з листової
сталі. Конусна частина бункера нахилена під кутом 600 до горизонту. Для створення
змішувача борошна і повітря необхідної концентрації і подальшого транспортування в аерозольних транспортних установках
використовують живильники: шлюзові (роторні) (рис. 2.1.6) і шнекові (рис.
2.1.7).
Шлюзові живильники відносно прості по конструкції, мало габаритні і мають невелику масу. Основною перевагою шлюзових живильників є малі витрати енергії на привід.
Рисунок
2.1.5 – Схема циліндрового бункера ХЕ – 160:
1
– загрузочний
патрубок;
2 – фільтр; 3 – люк; 4 –
труби
для подачі
стислого повітря; 5 – пористе днище; 6 – випускний
патрубок.
Основним недоліком – великі втрати стислого повітря через нещільність.
Шнекові живильники мають відносно низькі втрати повітря (до 10 – 15%). Основним недоліком шнекових живильників є висока енергоємність.
Рисунок
2.1.6 – Схема шлюзового живильника:
1 – патрубок виходу суміші; 2 – вал; 3 – підшипники; 4 – торцева кришка; 5 – завантажувальна горловина; 6 – лопастний ротор; 7 – патрубок підведення повітря.
Рисунок
2.1.7 – Схема шнекового живильника:
1
– завантажувальна горловина; 2 – шнек; 3
– вихідний патрубок; 4 – камера змішування; 5 – пориста перегородка; 6 –
патрубок подачі повітря; 7 – підшипникова опора; 8 – електродвигун.