Page 79 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 79

79

                   А це означає, що навіть на статистичному рівні 0,05 між середніми значи-
            нами глибини оранки Х  = 26,5 см та Х  = 25,3 см немає істотної різниці, оскільки
                                         1
                                                           2
            t = 1,91 < t теор  = 1,98. І це в той час, коли за умови N = 100 ця ж сама різниця між
            оцінюваними параметрами була істотною як на статистичному рівні значущості
            0,05, так і на рівні значущості 0,001.
                   Перевірити  нуль-гіпотезу  можна  і  іншим  способом.  Для  цього  використо-
            вують найменшу істотну різницю (НІР) між порівнюваними середніми арифмети-
            чними. Якщо дійсна різниця між Х  і Х  є більшою за НІР або дорівнює їй, тобто
                                                      1
                                                           2
                                                   X  – X  = d  НІР,
                                                           2
                                                     1
            то величина d признається значущою і нуль-гіпотеза про рівність порівнюваних
            характеристик  на  відповідному  статистичному  рівні  значущості  відхиляється.  І
            навпаки, коли d < НІР, то величина є несуттєвою і середні арифметична Х  є зако-
                                                                                                      1
            номірно більшою за Х .
                                       2
                   Для знаходження величини НІР спочатку визначають похибку різниці сере-
            дніх арифметичних s :
                                     d
                                                             2   Sx2 .
                                                                   2
                                                      sd    Sx1
                   Наступним кроком розраховують значини найменших істотних різниць на
            відповідному статистичному рівні значущості. Наприклад,
                                   НІР  = t s  – для довірчої ймовірності 95%;
                                        05
                                             05 d
                                   НІР  = t s  – для довірчої ймовірності 99%.
                                        01
                                             01 d
                   У цих формулах t , t  – теоретичні (табличні) значини t- критерію для ста-
                                         05
                                             01
            тистичних рівнів значущості 0,05 і 0,01 відповідно.
                   Із викладеного  вище  бачимо, що  на  величину  різниці  між  порівнюваними
            середніми арифметичними суттєво впливає похибка їх оцінювання (S ). Із теорії
                                                                                                  х
            математичної  статистики  відомо,  що  в  цілому  похибка  середньої  арифметичної
            тим менша, чим менше варіює досліджуваний процес (менше величина ) і чим
            більша кількість вимірювань його ординат (N).
                   Науковці досить часто оперують статистичною оцінкою, яка виражена у ві-
            дсотках від відповідної середньої арифметичної (Х) і називається відносною по-
            хибкою вибіркової середньої (S ):
                                                  х%
                                                    S  = (S 100)/Х.
                                                      х%
                                                              х
                   В  деяких  літературних  джерелах  величину  S   іноді  називають  «точністю
                                                                           х%
            досліду». При цьому вважають, що коли S   перевищує 5%, то слід удосконалю-
                                                                х%
            вати методику досліду, а якщо S  > 7…8%, то результати досліджень взагалі не
                                                    х%
            можна вважати достовірними.
                   Водночас,  існує  досить  обґрунтована  думка,  яку  повністю  поділяє  і  автор
            даного підручника, що таке визначення відносної похибки середньої значини не
            відповідає дійсності, а тому не пропонується до ужитку.
                   Наприклад, при дослідженні глибини загортання насіння пшениці сівалкою
            були отримані  дві середні значини Х: 5 і 6 см відповідно. Похибка оцінювання
            цих характеристик виявилась однаковою і рівною S  = 0,25 см. В результаті для
                                                                            х
            першого варіанту маємо S        х%  = (0,25·100)/5 = 5%, а для другого S      х%  = (0,25·100)/6 =
            4,2%.  Виникає  питання,  на  якій  підставі  «точність  досліду»  у  другому  варіанті
            слід вважати вищою, ніж у першому?.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84