Page 23 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 23

23

                                                        Лекція 3

                           МОДЕЛІ ТА ЇХ РОЛЬ У ПІДГОТОВЦІ ДОСЛІДНИКА

                                                                       1
                   3.1. Види моделювання і їх класифікація

                   Одночасно зі швидким розвитком усіх галузей науки сьогодення характери-
            зується зростанням потреби в інформації, необхідної фахівцеві при вивченні того
            чи іншого предмету, процесу, явища тощо.
                   Значний потік нових знань був би катастрофічним для подальшого розвитку
            людського пізнання, якби разом з розширенням і поглибленням наук все ясніше і
            ясніше не проявлялись тенденції до їх синтезу і не створювались нові можливості
            автоматизації, зберігання та передачі інформації.
                   В основі процесу накопичення останньої лежить органічне поєднання як те-
            оретичних, так і експериментальних досліджень. Причому, чим швидше розвива-
            ється теорія і більше отримується наукової інформації, тим більш тоншими і ви-
            тонченими повинні бути експериментальні методи.
                   Як і завше, експеримент є і буде важливим інструментом пізнання. Ось чо-
            му теорія подібності, теорія і практика моделювання в їх новому, широкому сми-
            слі,  дозволяючи  концентрувати  інформацію  і  являючись  обґрунтуванням  експе-
            рименту, вказуючи напрямок для постановки дослідів і показуючи закономірності
            їх узагальнення, – мають важливе значення саме зараз. Подібність і моделювання
            полегшують єдине відображення процесів у найрізноманітніших сферах природи.
                   Закономірне обґрунтування результатів одиничного явища на широкі групи
            йому подібних, що дозволяє зробити теорія подібності, вкрай необхідне. Подіб-
            ність  розглядається  все  у  більш  широкому  плані,  коли  множина  об’єктів
            об’єднується в групи за доволі складними ознаками, а не тільки згідно з умовами
            пропорційності подібних величин.
                   Що стосується моделювання, то воно стає основою для проведення широкого
            кола експериментів, причому не тільки фізичних, але і математичних та мислених.
                   Загальна задача теорій подібності і моделювання – розроблення методо-
            логії,  направленої  на  упорядкованість  отримання  і  оброблення  інформації  про
            об’єкти, які існують поза нашою свідомістю і взаємодіють як між собою, так і з
            навколишнім середовищем.
                   Важливу роль у вирішенні цієї задачі відігравали, відіграють і будуть відіг-
            равати наукові гіпотези. Швидка і повна перевірка висунутих гіпотез, їх відсію-
            вання чи підтвердження та трансформування в теорію (закон) може бути виконана
            тільки після спеціально поставленого і закономірно узагальненого експерименту,
            що забезпечується саме за допомогою теорій подібності та моделювання.
                   При  визначенні,  формулюванні  та  перевірці  правильності  гіпотез  велике
            значення відіграє аналогія.
                   Фізичні гіпотези і аналогії, що відображають реальний, об’єктивно існую-
            чий світ, повинні або бути безпосередньо наочними, або зводитися до деяких зру-


            1
              при написанні параграфу використано матеріали роботи [ 6  ]
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28