Page 20 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 20
20
Спробуємо, для прикладу, сформулювати таку гіпотезу у наступному ви-
гляді: «установлення оптимального співвідношення між шириною захвату і робо-
чою швидкістю руху орного машинно-тракторного агрегату може сприяти змен-
шенню ним питомих витрат пального на 10…15%, в той час як нехтування цим
заходом може призвести до зростання вказаних витрат на 15…20%».
Смисл даної прогностичної гіпотези не тільки вказує на позитивний резуль-
тат і умови його прояву, але й попереджає про суттєві збитки від їх невиконання.
У принципі уже із аналізу суті мети дослідження видно, що об’єктом того
чи іншого дослідження є відповідний процес, який породжує проблему і є обра-
ним для вивчення. За будь-який процес як такий будемо приймати сукупність по-
слідовних дій, направлених на досягнення певного результату.
З огляду на це у розглянутому вище прикладі об’єктом дослідження буде на
сам орний машинно-тракторний агрегат, а процес його функціонування. Конкрет-
но воно проявляється у зміні витрат пального агрегатом на оранці в залежності від
прийнятого співвідношення між його робочою швидкістю руху на полі і шириною
захвату (в даному випадку – плуга).
Якісна і кількісна залежність величини витрат палива орним агрегатом за
різних значин швидкості його переміщення та ширини захвату репрезентують за-
кономірності функціонування орного агрегату. Саме на їх вивченні зосереджуєть-
ся вся увага і можливості науковця. У зв’язку з цим вони (тобто закономірності) є
не що інше, як предмет дослідження. І він, як легко видно, є не частиною, відрі-
заною від об’єкту дослідження, а аспектом його вивчення науковцем.
У зв’язку з цим співвідношення цих двох категорій можна визначити насту-
пним чином: об’єкт об’єктивний, а предмет – суб’єктивний.
2.6. Суть і особливості програм і методик теоретичних та
експериментальних досліджень
Згідно із загальноприйнятою практикою професійні науковці теоретичні і
експериментальні дослідження проводять у відповідності з попередньо розробле-
ною та відповідним чином тим чи іншим керівним органом затвердженою про-
грамою і методикою.
Цей документ починається із титульного листа, на якому вказують в рамках
якої програми, теми та проекту виконується робота (додаток Г).
Назва розділу досліджень, строки його виконання, виконавці та співвикона-
вці подаються на новій сторінці. Далі матеріал може викладатися у такій логічній
послідовності:
- мета дослідження;
- програма досліджень на поточний рік;
- очікувані результати на кінець поточного року;
- робоча гіпотеза, об’єкт і предмет дослідження;
- методика досліджень;
- вимірювані параметри, прилади та обладнання;
- методика оброблення отриманих даних;