Page 16 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 16

16

            вих слів. Особливо ефективно користуватися ними, як буде показано нижче, при
            використанні електронних баз даних.
                   На основі аналізу літератури укладається огляд літератури за темою, уточ-
            нюються  тема,  об'єкт  і  предмет  дослідження.  Якісне  проходження  цього  етапу
            може обумовлювати формулювання наукових ідей і гіпотез.
                   Огляд літератури за темою на завершальному етапі роботи покликаний не
            лише пов'язати проведене дослідження із загальним станом науки, а й порівняти
            отримані результати з даними інших дослідників, точку зору здобувача з погля-
            дами інших науковців, визначити загальні тенденції в науці, підтвердити актуаль-
            ність теми дослідження.
                   В кінцевому рахунку, як уже підкреслювалося вище, результати цієї роботи
            дозволяють досліднику цілком виважено і обґрунтовано сформулювати науково-
            технічну проблеми, мету, робочу гіпотезу(и),  об’єкт, предмет і задачі подальшого
            наукового дослідження.


                   2.3. Особистий архів науковця

                   З часом у дослідника накопичуються різноманітні за формою та змістом до-
            кументи:  конспекти,  рукописи,  картотеки,  вирізки,  фотографії,  касети,  дискети
            тощо, які в сукупності утворюють особистий архів. Крім того, науковець має пев-
            ну кількість книг, періодичних видань, інших видів опублікованих документів, що
            складають його особисту бібліотеку.
                   Ведення власного архіву є обов'язковим для науковця. Оскільки обсяг інфо-
            рмаційних  документів,  використовуваних  особисто,  як  правило,  великий,  то  ці
            матеріали  треба  відповідним  чином  організувати.  Інакше  значно  утруднюється
            пошук необхідної інформації, знижується ефективність роботи.
                   Перед початком роботи з науковими матеріалами науковцю слід завести ро-
            бочий зошит-конспект. У ньому він може фіксувати вихідні дані документа, запи-
            сувати власні міркування з розглядуваного питання, ставити перед собою задачі і
            завдання для наступної роботи тощо.
                   Кожен запис має бути пронумерований. Ще краще, коли паралельно з таки-
            ми записами ведеться наукова база даних. Із сучасного програмного забезпечення
            найпростішим,  але  досить  ефективним  для  цього  є  Microsoft  Office  Access.  Для
            прикладу розглянемо розроблені на основі цієї програми бази даних літературних
            джерел (додаток А), патентів (додаток Б) і авторефератів дисертацій (додаток В).
                   При роботі з першоджерелами (див. додаток А) у базу даних заносяться:
                    -  номер того документу, який зафіксований дослідником у згаданому вище
                      зошиті-конспекті;
                    -  прізвища та ініціали авторів;
                    -  назва роботи (книги, статті, тез, реферату тощо);
                    -  джерело, номер і рік видання (видавництво книги, назва журналу тощо);
                    -  ключове слово (код).
                   База  даних  патентів  та  інших  подібних  документів  може  мати  наступну
            структуру (див. додаток Б):
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21