Page 17 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 17
17
- номер документу (патенту).
- клас;
- дата публікування;
- джерело публікування;
- країна;
- прізвище і ініціали авторів винаходу;
- назва винаходу;
- ключове слово (код);
- примітка.
Важливу інформацію щодо новизни та глибини розроблення тієї чи іншої
проблеми містять автореферати дисертацій на здобуття наукового ступеню кан-
дидата/доктора наук. Приблизна структура бази даних цих джерел інформації мо-
же бути такою (додаток В):
- порядковий номер документу із зошита-конспекту;
- прізвище та ініціали автора;
- тема дисертаційної роботи;
- шифр спеціальності і науковий ступінь (К – кандидат, Д – доктор наук);
- об’єкт і предмет дослідження;
- ключові слова.
Аналогічні бази даних можна створювати і на інші літературні джерела на
наукові матеріали за тематикою дослідження.
Алгоритм роботи з таким чином оформленими базами дуже простий. За
ключовим словом дослідник легко знаходить один або кілька номерів потрібних
йому джерел. Після цього він, використовуючи номер джерела, знаходить відпо-
відний ґрунтовний запис щодо нього у зошиті-конспекті. А там, як уже підкрес-
лювалося, крім вихідних даних джерела розміщені власні розмірковування, аналі-
зи, зауваження, різного роду примітки дослідника.
Зошити-конспекти доцільно зберігати в папках з написами на корінці. Касе-
ти, дискети, слайди та інші документи подібної форми зберігаються в спеціальних
коробках. Кожну із них надписують і заносять у електронну базу даних.
2.4. Методи та методика наукового дослідження
Для дослідників (особливо початківців) дуже важливо мати уявлення про
методи та методики наукової діяльності, оскільки на перших кроках до оволодін-
ня навичками творчої роботи найбільше виникає питань саме методологічного ха-
рактеру. Передусім бракує досвіду у використанні методів наукового пізнання,
застосуванні логічних законів і правил, нових засобів і технологій. Тому є сенс
розглянути ці питання докладніше.
Метод – це сукупність прийомів чи операцій практичного або теоретичного
освоєння дійсності, підпорядкованих вирішенню конкретного завдання. У най-
більш загальному розумінні метод – це шлях, спосіб досягнення поставленої мети
і задач дослідження.
У цілому серед методів дослідження можна виділити дві основні групи:
1) теоретичні методи (аналіз, синтез, моделювання, порівняння тощо);