Page 55 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 55

55

                   Теоретичні дослідження, як уже підкреслювалося вище,  зручно виконувати
            з  допомогою  математичної  моделі  вивчаємого  процесу  чи  дослідного  МТА.  Як
            показує практика,  особливих  труднощів при написанні  відповідного  математич-
            ного апарату у науковців не виникає. Більш проблематичним є продовження цієї
            роботи. Адже для того, щоб працювати з математичною моделлю як з об’єктом
            досліджень, треба обов’язково перевірити її на адекватність. Тільки після цього
            отримані результати математичного моделювання можна вважати достовірними.
            В противному випадку можна дійти принципово помилкових висновків.
                   Для прикладу спробуємо продемонструвати методики перевірки на адекват-
            ність математичних моделей двох МТА (орно-подрібнювального і орного за схе-
            мою «push-pull», які досить ґрунтовано описані у наукових технічних виданнях.
                   Для орно-подрібнювального агрегату поставлену задачу вирішували шля-
            хом порівняння теоретичної (S         пмт ) та експериментальної (S ) нормованих спект-
                                                                                     пм
            ральних щільностей, а для орного агрегату за схемою “push-pull” – шляхом по-
            рівняння  теоретичної  Ат()  і  експериментальної  А()  амплітудно-частотних
            характеристик (АЧХ)  коливань переднього мосту трактора ХТЗ-160.
                   У обох математичних моделях збурювальним фактором були нерівності поз-
            довжнього профілю шляху. Слід підкреслити, що рух трактора ХТЗ-160 як у складі
            орно-подрібнювального, так і орного агрегатів передбачено правими колесами в бо-
            розні, а лівими – по необробленому агротехнічному фону. Оскільки характер верти-
            кальних коливань лівого і правого бортів енергетичного засобу в загальному випад-
            ку не однаковий, то в польових умовах знімали як поздовжній профіль борозни по-
            переднього проходу даного МТА, так і профіль необробленого поля. В подальшому
            на ЕОМ розраховували середнє квадратичне відхилення ( ) та нормовану спектра-
                                                                                  пр
            льну  щільність  (S )  для  обох  реалізацій.  Для  аналізу  брали  відповідні  усереднені
                                  пр
            статистичні характеристики профілю. Цим самим було враховано неоднорідний ха-
            рактер вертикальних коливань лівого і правого бортів трактора.
                   Вихідним параметром моделей були вертикальні коливання переднього мосту
            трактора. Для їх реєстрації в натурних  умовах використовували віброграф Гейгера,
            сигнал від якого фіксували з допомогою аналогово-цифрового перетворювача. Після
            оброблення  отриманих  реалізацій  розраховували  середнє  квадратичне  відхилення
            ( ) та нормовану спектральну щільність (S ) вихідного параметру.
                                                               пм
               пм
                   Теоретичну  спектральну  щільність  коливань  переднього  мосту  трактора,
            працюючого у складі орно-подрібнювального МТА, знаходили із виразу:
                                                             Ат ()S () 2 пр
                                                            2
                                                                   пр
                                             S пмт () = ,

                                                                2 пм
                   де       – частота коливань вхідного та вихідного параметрів.
                                                                                      2
                   Необхідний  для  цього  квадрат  теоретичної  АЧХ  Ат ()  розраховували,
            використовуючи передаточну функцію відпрацювання даним агрегатом профілю
            шляху під передніми колесами трактора.
                   Таку ж функцію використовували і для розрахунку відповідної АЧХ орного
            МТА за схемою «push-pull». Експериментальну амплітудно-частотну характерис-
            тику при цьому знаходили із виразу:
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60