Page 59 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 59

59

                   Середнє квадратичне відхилення вертикальних коливань переднього мосту
            трактора становило  2,25 см. Проте, згідно із загальновідомим F-критерієм Фі-
            шера, нуль-гіпотеза про рівність порівнюваних дисперсій на статистичному рівні
            значущості  0,05  не  відхиляється.  Іншими  словами,  з  ймовірністю  95%  можна
            стверджувати, що різниця між дисперсіями коливань поздовжнього профілю шля-
            ху і переднього мосту трактора ХТЗ-160 є статистично випадковою.
                   Визначивши потрібні середні квадратичні відхилення та нормовані спектра-
            льні  щільності,  розраховували  шукану  експериментальну  амплітудно-частотну
            характеристику орного МТА (рис. 3.14).
                                                                                         -1
                   Як бачимо із характеру її протікання в діапазоні 0...6,4 с  вхідний сигнал у
            вигляді вертикальних коливань поздовжнього профілю шляху передній міст трак-
            тора ХТЗ-160 відтворював практично без підсилення.

                       6
                    А
                       5                                                         1

                       4                                                         2

                       3


                       2

                       1

                       0
                          0     1    2     3     4     5     6    7     8     9    10    11    12    13
                                                             , с -1
                               Рис. 3.14 – Теоретична (1) та експериментальна (2)
                              амплітудно-частотні характеристики (А) орного МТА


                   В  цілому  цей  процес  близький  до  теоретичного  (див.  рис.  3.14).  Навіть  в
                                                                 -1
            значно ширшому діапазоні частот (0...10,0 с ) розбіжність між теоретичною і екс-
            периментальною АЧХ становить не більше 12%. Це свідчить про придатність ро-
            зробленої математичної моделі орного машинно-тракторного агрегату для пода-
            льшого теоретичного аналізу.
                   Взагалі зміни любого вихідного показника y(t) в реальних умовах функціо-
            нування обумовлені багатьма вхідними впливами x (t). Під час побудови матема-
                                                                           i
            тичної моделі немає можливості врахувати дію кожного із них. У зв’язку з цим
            виникає  потреба  кількісної  оцінки  ступеню  ідентичності  (достовірності)  такої
            прийнятої моделі реальному об’єкту.
                   Однією із таких оцінок моделей є дисперсійна ( ), суть якої визначає спів-
                                                                               D
            відношення  між залишковою (D ) і повною (D ) дисперсіями вихідного процесу:
                                                                    п
                                                    z
                                                        = 1  (D /D ).
                                                         D
                                                                        п
                                                                    z
                   Для  лінійних  одномірних  математичних  моделей  ступінь  їх  ідентичності
            дорівнює квадрату коефіцієнта кореляції ( ) між вхідним впливом та вихідним
                                                                  хy
            параметром, тобто
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64