Page 180 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 180

180

                   На  практиці  збільшити  коефіцієнт  уводу  шин  коліс  можна  шляхом  підви-
            щення тиску повітря в них. Саме це стосовно передніх рушіїв енергетичного мо-
            дуля МЕЗ і слід робити. Встановлення такого тиску в їх шинах, яке забезпечить
            коефіцієнт опору уводу не менше 50 кН/рад., сприятиме підвищенню керованості
            руху  досліджуваного  блоково-модульного  агрегату.  І  ця  керованість  тим  вища,
            чим більшою буде інтенсивність впливу на процес повороту керованих коліс.
                   Насамкінець, відмітимо, що найбільш відчутний вплив на керованість тран-
            спортного  руху  блоково-модульного  МТА  здійснює  коефіцієнт  демпфірування
                                                                      5
            К . Проте, лише при його значині, більшій за 10  Нмс/рад. (рис. 3.13).
              м
                   За  відсутності  демпфірування  АЧХ  відпрацювання  динамічною  системою
                                                                                         -1
            найкраща. На частотах коливань керуючого впливу 2,5…3,0 с  вона взагалі від-
            повідає бажаній. Проте, на практиці поворот керованих коліс з такою інтенсивніс-
            тю застосовується вкрай рідко і обмежено у часі (під час виконання агрегатом по-
            вороту, наприклад). Згідно з даними В.Т. Надикти, в процесі керування машинно-
            тракторними агрегатами при здійсненні ними прямолінійного переміщення най-
                                                                       -1
            більш застосовуваним є діапазон частот до 0,5 с . В розглядуваному нами випад-
                                      -1
            ку, коли  = 0…0,5 с , різниця між АЧХ за різних значин коефіцієнта демпфіру-
            вання К  мала (див. рис. 3.13).
                      м
                   Зовсім інша справа щодо швидкості відпрацювання розглядуваною динамічною
                                                                           5
            системою керуючого впливу. Зміна К  в межах 0…10  Нмс/рад. практично не впли-
                                                        м
            ває на характер керованості руху блоково-модульного МТА. Фазовий зсув становить
                             о
            при цьому 180  і більше (див. рис. 3.13). На частотах коливання кута повороту керова-
                                                                               о
                                         -1
            них коліс МЕЗ 0,5…3,0 с  в середньому він становить 220  або 3,8 рад.
                                                                                    
                 1                                                 Ф    0   0,5    1   1,5   2   2,5    3   с -1
               А            1                                        0
               0,8
                                        2                           -50
               0,6

                                                                  -100
               0,4                                                                   3
                                                                  -150
               0,2                                                            1    2
                                                  3
                                                                  -200
                 0                                      -1      град.
                    0    0,5     1     1,5    2     2,5  с  3
                                                                 -250
              Рис. 3.13 – Амплітудні (А) та фазові (Ф) частотні характеристики  курсового кута
                          енергетичного модуля при відпрацюванні керуючого впливу
                        при різних значинах коефіцієнта демпфірування К  (Нмс/рад.):
                                                                                     м
                                                                                   6
                                                                   5
                                        1 – К = 0;   2 ‒ К  = 10 ;   3 ‒ К  = 10 .
                                              м
                                                                             м
                                                            м

                   Запізнення  реакції  енергетичного  модуля  на  керуючий  вплив  змінюється
                                                     -1
                                                                                   -1
            при цьому від 7,6 с (коли  = 0,5 с ) до 1,3 с (при  = 3,0 с ).
                   Якісно і кількісно змінюється стан речей при збільшенні коефіцієнта демп-
                                                6
            фірування К  до величини 10  Нмс/рад. В цьому варіанті в частотному діапазоні
                           м

                      -1
                                                                      о
            0…0,5 с   фазовий зсув зменшується з 180 до 70 (1,2 рад.).
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185