Page 144 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 144

144

                   Графічна її інтерпретація показує (рис. 1), що у 2030 р. показник енергона-
            сиченості енергетичних засобів може знаходитися на рівні 25 кВт/т.
                                     Ен, кВт/т
                                    25


                                    20



                                    15


                                    10
                                                Ен = 351+th(0,011t – 0,727)
                                     5
                                      1970           1990           2010           2030

                        Рис.  Прогноз динаміки енергонасиченості тракторів до 2030 р.


                   Практично  це  означатиме,  що  енергетичний  засіб  масою  8  т  (на  кшталт
            українського Т-150К) буде обладнаний двигуном з потужністю уже не 120, як ни-
            ні, а 200 кВт (тобто 272 к.с.). Зазначимо, що раніше таку потужність мав двигун

            трактора типу К-701. Але ж його експлуатаційна маса була на рівні 12 т і агрега-
            тувався  він,  як  відомо,  зовсім  з  іншими  (більш  широкозахватними)  машинами/
            знаряддями, ніж той же трактор типу Т-150К.
                   У зв’язку з цим виникає логічне питання: як і з чим мають експлуатувати сіль-
            госпвиробники енергетичний засіб, енергонасиченість якого становить 25 кВт/т і бі-
            льше? Теоретично підготовленому експлуатаційнику не зрозуміло, що робити з трак-
            тором типу Т-150К, потужність двигуна якого дорівнює щонайменше 270 к.с.
                   Щоб  сформулювати  об’єктивну  відповідь  на це  питання,  слід  згадати  про

            перевитрати пального двигуном, ступінь завантаження якого менший за 90% [15-
            17]. А за потужності двигуна трактора типу Т-150К на рівні 270 к.с. цей показник
            на практиці досить проблематично довести і до 75%.
                   Задля  поінформованості  наукового  загалу  зазначимо,  що  і  згаданий  вище
            австрійський трактор «Steyr 8300» із-за своєї надмірної енергонасиченості повніс-
            тю втратив функції тягача [18]. В результаті фірма-виробник змушена була розро-
            бити для нього свою систему машин і знарядь. Причому, більшість із них мали не
            пасивний, а активний привод робочих органів.
                   З  викладеного  вище  випливає  однозначний  висновок,  що  при  придбанні
            енергетичного засобу орієнтуватися лише на потужність двигуна – надто ризико-
            вана річ. Нині обов’язково слід знати його енергонасиченість. І якщо вона більша
            за 15 кВт/т, то фірма-виробник має запропонувати потенційному експлуатаційни-

            ку систему ефективної реалізації на практиці підвищеної потужності двигуна тра-
            ктора. В першу чергу, слід врахувати, що енергетичні засоби тягово-енергетичної
            концепції  повинні  мати  розгалужену  систему  відбору  і  передачі  потужності  на
            привод  технологічної  частини  машинно-тракторного  агрегату.  Інакше  споживач
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149