Page 144 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 144
144
Графічна її інтерпретація показує (рис. 1), що у 2030 р. показник енергона-
сиченості енергетичних засобів може знаходитися на рівні 25 кВт/т.
Ен, кВт/т
25
20
15
10
Ен = 351+th(0,011t – 0,727)
5
1970 1990 2010 2030
Рис. Прогноз динаміки енергонасиченості тракторів до 2030 р.
Практично це означатиме, що енергетичний засіб масою 8 т (на кшталт
українського Т-150К) буде обладнаний двигуном з потужністю уже не 120, як ни-
ні, а 200 кВт (тобто 272 к.с.). Зазначимо, що раніше таку потужність мав двигун
трактора типу К-701. Але ж його експлуатаційна маса була на рівні 12 т і агрега-
тувався він, як відомо, зовсім з іншими (більш широкозахватними) машинами/
знаряддями, ніж той же трактор типу Т-150К.
У зв’язку з цим виникає логічне питання: як і з чим мають експлуатувати сіль-
госпвиробники енергетичний засіб, енергонасиченість якого становить 25 кВт/т і бі-
льше? Теоретично підготовленому експлуатаційнику не зрозуміло, що робити з трак-
тором типу Т-150К, потужність двигуна якого дорівнює щонайменше 270 к.с.
Щоб сформулювати об’єктивну відповідь на це питання, слід згадати про
перевитрати пального двигуном, ступінь завантаження якого менший за 90% [15-
17]. А за потужності двигуна трактора типу Т-150К на рівні 270 к.с. цей показник
на практиці досить проблематично довести і до 75%.
Задля поінформованості наукового загалу зазначимо, що і згаданий вище
австрійський трактор «Steyr 8300» із-за своєї надмірної енергонасиченості повніс-
тю втратив функції тягача [18]. В результаті фірма-виробник змушена була розро-
бити для нього свою систему машин і знарядь. Причому, більшість із них мали не
пасивний, а активний привод робочих органів.
З викладеного вище випливає однозначний висновок, що при придбанні
енергетичного засобу орієнтуватися лише на потужність двигуна – надто ризико-
вана річ. Нині обов’язково слід знати його енергонасиченість. І якщо вона більша
за 15 кВт/т, то фірма-виробник має запропонувати потенційному експлуатаційни-
ку систему ефективної реалізації на практиці підвищеної потужності двигуна тра-
ктора. В першу чергу, слід врахувати, що енергетичні засоби тягово-енергетичної
концепції повинні мати розгалужену систему відбору і передачі потужності на
привод технологічної частини машинно-тракторного агрегату. Інакше споживач