Page 141 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 141
141
Додаток Е
Приклад наукової статті
УДК 631.7
ПРОГНОЗ РОЗВИТКУ ЕНЕРГОНАСИЧЕНОСТІ
СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ТРАКТОРІВ
В.Т.Надикто, д. т. н, E-mail:imesh@zp.ukrtel.net
О.В.Величко, к. ф.-м. наук
Таврійський державний агротехнологічний університет
Мета. Прогноз динаміки зростання енергонасиченості сільськогосподарсь-
ких тракторів тягово-енергетичної концепції до 2030 р. Методи. Теоретичною
основою прогнозу є закономірність, що описується функцією логарифмічного танге-
нса. Результати. Розрахунками встановлено, що в 2030 р. енергонасиченість трак-
торів може знаходитися на рівні 25 кВт/т. Порівняно з тією, що існує в даний час ( в
середньому 15 кВт/т), – це майже на 67% більше. Запропонована в ГОСТ 27021-86
(СТ СЕВ 628-85) система розподілу тракторів 10 тягових класів на 4 групи за
потужністю двигуна є помилковою. Тому, знаючи тільки потужність двигуна
трактора, оптимальний склад машинно-тракторного агрегату визначити не мож-
на. При енергонасиченості трактора більше за 15 кВт/т фірма-виробник повинна
запропонувати потенційному експлуатаційникові систему його ефективної реа-
лізації на практиці.
Висновки. При придбанні енергетичного засобу нині обов'язково слід орієн-
туватися не тільки на потужність його двигуна, але і на енергонасиченість.
Знання цих параметрів сучасного трактора дасть можливість досить просто
визначити його експлуатаційну масу, а значить і інформативні для нас парамет-
ри – тяговий клас і номінальне тягове зусилля. У результаті це дозволить сфор-
мувати ефективну систему його практичної експлуатації, особливо при енерго-
насиченості, що перевищує 15 кВт/т.
Ключові слова: прогноз, трактор, тяговий клас, потужність, двигун, енер-
гонасиченість.
Суть проблеми
Нині в багатьох офіційних інформаційних джерелах можна прочитати, що
українському сільськогосподарському виробництву потрібні трактори тієї чи іншої
потужності 1, 2. Саме потужності, а не тягового класу чи відповідного призначення
(загального, універсально-просапного, спеціального тощо).
У відносно недалекому минулому Україна уже мала сумний клопіт, купив-
ши закордонні трактори, керуючись лише таким показником, як потужність дви-
гуна трактора. Тоді знайти більш-менш ефективне застосування придбаним енер-
гетичним засобам виявилося непростою проблемою. Тому, аби більше не повто-
рювати такі помилки, слід зрозуміти наступне.