Page 17 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 17

17

                    -  номер документу (патенту).
                    -  клас;
                    -  дата публікування;
                    -  джерело публікування;
                    -  країна;
                    -  прізвище і ініціали авторів винаходу;
                    -  назва винаходу;
                    -  ключове слово (код);
                    -  примітка.
                   Важливу інформацію щодо новизни та глибини розроблення тієї чи іншої
            проблеми містять автореферати дисертацій на здобуття наукового ступеню кан-
            дидата/доктора наук. Приблизна структура бази даних цих джерел інформації мо-
            же бути такою (додаток В):
                    -  порядковий номер документу із зошита-конспекту;
                    -  прізвище та ініціали автора;
                    -  тема дисертаційної роботи;
                    -  шифр спеціальності і науковий ступінь (К – кандидат, Д – доктор наук);
                    -  об’єкт і предмет дослідження;
                    -  ключові слова.
                   Аналогічні бази даних можна створювати і на інші літературні джерела на
            наукові матеріали за тематикою дослідження.
                   Алгоритм  роботи  з  таким  чином  оформленими  базами  дуже  простий.  За
            ключовим словом дослідник легко знаходить один або кілька номерів потрібних
            йому джерел. Після цього він, використовуючи номер джерела, знаходить відпо-
            відний ґрунтовний запис щодо нього у зошиті-конспекті. А там, як уже підкрес-
            лювалося, крім вихідних даних джерела розміщені власні розмірковування, аналі-
            зи, зауваження, різного роду примітки дослідника.
                   Зошити-конспекти доцільно зберігати в папках з написами на корінці. Касе-
            ти, дискети, слайди та інші документи подібної форми зберігаються в спеціальних
            коробках. Кожну  із них надписують і заносять у електронну базу даних.

                   2.4. Методи та методика наукового дослідження

                    Для  дослідників  (особливо  початківців)  дуже  важливо  мати  уявлення  про
            методи та методики наукової діяльності, оскільки на перших кроках до оволодін-
            ня навичками творчої роботи найбільше виникає питань саме методологічного ха-
            рактеру.  Передусім  бракує  досвіду  у  використанні  методів  наукового  пізнання,
            застосуванні логічних законів і правил, нових засобів і технологій. Тому є сенс
            розглянути ці питання докладніше.
                    Метод – це сукупність прийомів чи операцій практичного або теоретичного
            освоєння  дійсності,  підпорядкованих  вирішенню  конкретного  завдання.  У  най-
            більш загальному розумінні метод – це шлях, спосіб досягнення поставленої мети
            і задач дослідження.
                    У цілому серед методів дослідження можна виділити дві основні групи:
                    1) теоретичні методи (аналіз, синтез, моделювання, порівняння тощо);
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22