Page 19 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 19

19

                   Із цього формулювання бачимо, що планується досліджуватися процес вза-
            ємозв’язку питомих витрат пального орним машинно-тракторним агрегатом із та-
            кими його характеристиками, як конструктивний параметр  ширина захвату і те-
            хнологічний  робоча швидкість руху.
                   Дослідження направлене на досягнення конкретного  практичного результа-
            ту – зменшення питомих витрат пального машинно-тракторним агрегатом (тобто
            підвищення економічності його роботи). А отримати цей результат передбачаєть-
            ся установленням оптимального співвідношення між шириною захвату агрегату і
            його робочою швидкістю.
                   А от близьке до розглянутого формулювання типу «установлення оптима-
            льного співвідношення між шириною захвату і робочою швидкістю руху орного
            машинно-тракторного агрегату» буде виглядати уже не метою, а конкретною за-
            дачею наукового дослідження.
                   Ще один приклад: «мета дослідження – підвищення урожайності соняшни-
            ку шляхом обґрунтування ширини і способу обробітку його міжрядь».
                   В цьому випадку досліджуватиметься процес впливу ширини і способу (ме-
            ханічний,  хімічний,  комбінований)  обробітку  міжрядь  соняшнику  на  його  уро-
            жайність. Кінцевим практичним результатом дослідження є підвищення урожай-
            ності  сільськогосподарської  культури,  який  планується  досягти  обґрунтованим
            вибором ширини і способу обробітку міжрядь соняшнику.
                   Першим кроком у розкритті суті мети дослідження є висування робочої на-
            укової гіпотези. У класичному  представленні  її можна представити у вигляді од-
            нієї із трьох форм:
                   1) пояснювальної;
                   2) описової;
                   3) прогностичної.
                   Пояснювальна гіпотеза формулюється на припущенні: «якщо зробите певне
            щось, то у тому, що досліджуються відбудуться певні зміни».
                   Для першого із розглядуваних нами вище прикладів пояснювальна гіпотеза
            може мати такий вид: «якщо установити оптимальне співвідношення між шири-
            ною захвату і робочою швидкістю орного машинно-тракторного агрегату, то мо-
            жна отримати зменшення ним питомих витрат пального».
                   У  другому  прикладі  така  гіпотеза  може  звучати  наступним  чином:  «якщо
            здійснити обґрунтований вибір ширини і способу обробітку міжрядь соняшнику,
            то можна очікувати збільшення урожайності цієї с.-г. культури».
                   Як бачимо, гіпотеза пояснювального типу спочатку вказує на умови, а потім
            розкриває можливі наслідки як результат прояву певних причин.
                   Описова гіпотеза навпаки: спочатку характеризує наслідки і тільки потім –
            умови, за яких ці наслідки можливі. З урахуванням цього у читача є можливість
            спробувати самостійно сформулювати гіпотези описового типу для розглядуваних
            нами вище прикладів.
                   Особливість  прогностичної  гіпотези  полягає  у  тому,  що  вона  не  тільки
            здійснює припущення щодо можливого позитивного результату, але й вказує на
            певні труднощі та ризики, можливі в процесі практичної реалізації мети науково-
            го дослідження.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24