Page 18 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 18

18

                    2) емпіричні (спостереження, тестування, метод експертних оцінок,
                        пасивний або активний експеримент, вивчення та узагальнення
                        практичного досвіду, і т. ін.)
                    Так, в процесі розглянутого нами вище накопичення і аналізу літературних
            джерел практикуються наступні емпіричні методи: складання бібліографії – пере-
            ліку джерел, відібраних для подальшого аналізу; конспектування – запис основ-
            них,  значущих  (на  думку  дослідника)  положень,  фактів,  закономірностей,  ідей
            тощо; цитування – дослівний запис виразів, цифрових та інших даних, розміще-
            них у аналізованих літературних джерелах та ін.
                    Внутрішню природу найбільш популярних методів ми з’ясуємо під час ро-

            боти з матеріалами даного підручника. Суть багатьох інших досить детально опи-
            сана у численній спеціальній літературі.
                    Методика – це система чітких правил використання методів, прийомів та
            операцій наукового дослідження. Вона встановлює номенклатуру і порядок отри-
            мання наукової інформації, встановлює алгоритм її аналізу та відповідної смисло-
            вої інтерпретації.
                    Не дивлячись на свою оригінальність, будь-яка методика дослідження міс-
            тить у собі низку специфічних, але загальноприйнятих компонентів. В першу чер-
            гу це стосується концепції, яка знаходиться в основі всієї методики. Певною мі-
            рою вона (концепція) відбивається у назві науково-дослідної роботи.

                    Іншим  важливим  моментом  методики  є  відображення  субординаційно-
            координаційних зв’язків і залежностей між досліджуваними процесами, явищами,
            параметрами, факторами тощо. Ретельно продумана і складена методика визначає
            чіткий алгоритм дій дослідника щодо порядку і регламенту застосування ним ме-
            тодів наукового пізнання, суттєво скорочує непродуктивні витрати часу, матеріа-
            лів та коштів.
                    По  суті  справи  методика  –  це  своєрідна,  розгорнута  у  часі  модель  дослі-
            дження. Саме тому цей документ завжди починається із програми, а закінчується
            розгорнутим календарним планом робіт. В загальному плані структура програми-
            методики відображає органічний зв'язок очікуваних результатів роботи з метою,
            гіпотезою, об’єктом і предметом дослідження.


                    2.5. Мета, гіпотеза, об’єкт та предмет дослідження

                    Метою  дослідження  є  той  кінцевий  результат,  якого  намагається  досягти
            науковець. Із формулювання мети має бути однозначно і чітко зрозуміло:
                    а) що саме досліджується;
                    б)  для  чого  проводиться  дослідження,  яка  передбачається  науково-практична
                        користь від його результатів;
                    в) яким шляхом планується отримати запланований результат.

                   Наприклад, «мета дослідження – зменшення питомих витрат пального ор-
            ним машинно-тракторним агрегатом шляхом установлення оптимального співвід-
            ношення між його шириною захвату і робочою швидкістю руху».
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23