Page 20 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 20

20

                   Спробуємо,  для  прикладу,  сформулювати  таку  гіпотезу  у  наступному  ви-
            гляді: «установлення оптимального співвідношення між шириною захвату і робо-
            чою швидкістю руху орного машинно-тракторного агрегату може сприяти змен-
            шенню ним питомих витрат пального на 10…15%, в той час як нехтування цим
            заходом може призвести до зростання вказаних витрат на 15…20%».
                   Смисл даної прогностичної гіпотези не тільки вказує на позитивний резуль-
            тат і умови його прояву, але й попереджає про суттєві збитки від їх невиконання.
                   У принципі уже із аналізу суті мети дослідження видно, що об’єктом того
            чи іншого дослідження є відповідний процес, який породжує проблему і є обра-
            ним для вивчення. За будь-який процес як такий будемо  приймати сукупність по-
            слідовних дій, направлених на досягнення певного результату.
                   З огляду на це у розглянутому вище прикладі об’єктом дослідження буде на
            сам орний машинно-тракторний агрегат, а процес його функціонування. Конкрет-
            но воно проявляється у зміні витрат пального агрегатом на оранці в залежності від
            прийнятого співвідношення між його робочою швидкістю руху на полі і шириною
            захвату (в даному випадку – плуга).
                   Якісна  і  кількісна  залежність  величини  витрат  палива  орним  агрегатом  за
            різних значин швидкості його переміщення та ширини захвату репрезентують за-
            кономірності функціонування орного агрегату. Саме на їх вивченні зосереджуєть-
            ся вся увага і можливості науковця. У зв’язку з цим вони (тобто закономірності) є
            не що інше, як предмет дослідження.  І він, як легко видно, є не частиною, відрі-
            заною від об’єкту дослідження, а аспектом його вивчення науковцем.

                   У зв’язку з цим співвідношення цих двох категорій можна визначити насту-
            пним чином: об’єкт об’єктивний, а предмет – суб’єктивний.

                   2.6. Суть і особливості програм і методик теоретичних та
                           експериментальних досліджень

                    Згідно  із  загальноприйнятою  практикою  професійні  науковці  теоретичні  і
            експериментальні дослідження проводять у відповідності з попередньо розробле-
            ною та відповідним чином тим чи іншим керівним органом затвердженою                           про-
            грамою і методикою.

                    Цей  документ починається із титульного листа, на якому вказують в рамках
            якої програми, теми та проекту виконується робота (додаток Г).
                    Назва розділу досліджень, строки його виконання, виконавці та співвикона-
            вці подаються на новій сторінці. Далі матеріал може викладатися у такій логічній
            послідовності:
                    -  мета дослідження;
                    -  програма досліджень на поточний рік;
                    -  очікувані результати на кінець поточного року;
                    -  робоча гіпотеза, об’єкт і предмет дослідження;
                    -  методика досліджень;
                    -  вимірювані параметри, прилади та обладнання;
                    -  методика оброблення отриманих даних;
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25