Вивчення кострукцій черв'ячних редукторів
ЛАБОРАТОРНА
РОБОТА
ВИВЧЕННЯ
КОНСТРУКЦІЙ ЧЕРВ’ЯЧНИХ РЕДУКТОРІВ
Мета
роботи: Вивчити
конструкції черв’ячних редукторів. Ознайомитись з порядком складання та
розбирання. Скласти кінематичну схему редуктора та схеми черв’ячного зачеплення.
Виконати заміри і розрахунки, що характеризують геометрію та кінематику
зачеплення. З’ясувати порядок регулювання зачеплення і підшипників.
1
Порядок виконання роботи
-
скласти кінематичну схему редуктора та просторову схему зусиль в
передачі;
-
зобразити схему черв’ячного зачеплення і вказати на ній основні геометричні
параметри зачеплення;
-
дати опис конструкції редуктора;
-
виконати необхідні заміри і розрахунки геометричних та кінематичних параметрів
черв’ячної передачі редуктора і заповнити таблицю основних параметрів
редуктора;
-
зробити висновки по роботі;
-
відповісти на контрольні запитання;
-
зарахувати лабораторну роботу у викладача.
2
Завдання для самопідготовки
Під час підготовки до роботи з’ясувати призначення і область
використання черв’ячних силових передач, ознайомитись з класифікацією редукторів
по розташуванню осей валів, вивчити основні терміни, визначення і позначення
геометричних, кінематичних та силових параметрів черв’ячних передач.
3
Основні теоретичні положення
Черв'ячні передачі застосовують для передачі обертального руху між валами, осі яких перехрещуються. Вони відносяться до числа зубчасто-гвинтових, тобто мають характерні риси зубчастих та гвинтових передач. Зачеплення складається з черв’яка (по суті гвинта) і черв’ячного колеса (особливої форми зубчастого колеса). Для більшості передач кут між осями дорівнює 90°. До переваг черв’ячних передач відносять можливість одержання великих значень передаточного числа, плавність та безшумність, можливість точних переміщень, основний недолік – низьке значення коефіцієнта корисної дії.
Схема
(а) застосовується при невеликих швидкостях черв’яка, а схема (б) для більш
швидкохідних передач (менші втрати на розбризкування мастила швидкохідним
черв’яком), схеми ж (в) і (г) використовують дуже рідко внаслідок утрудненого
змащування верхніх підшипників вертикальних валів.
Корпуси
більшості сучасних черв’ячних редукторів (наприклад серії Ч, РЧУ) мають
універсальні пристрої для кріплення і це дає змогу кріпити їх у різних
положеннях, тобто реалізації різних компонувальних схем.
Найбільш
поширене число заходів черв’яка 1, 2 і 4, а мінімальне число зубів колеса
26...28. Стандартом встановлений діапазон передаточних чисел силових черв’ячних
передач 8...80. Саме у цьому діапазоні передаточних чисел і випускають черв’ячні
редуктори.
Черв’ячні передачі входять також до складу комбінованих (циліндрично-черв’ячних або черв’ячно-циліндричних) редукторів, це дозволяє розширити діапазон передаточних чисел.
Модуль передачі визначають діленням кроку витків, заміряному вздовж осі черв’яка по ділильному циліндру, на число π. Тобто для черв’яка модуль визначається як осьовий, а для колеса він торцевий, позначається ж модуль літерою m без індексів.
Сполучення
стандартних значень передаточного числа, модуля і коефіцієнта діаметра черв’яка
дає можливість скласти таблицю параметрів переважних передач (табл.
1).
Крім вище вказаних параметрів передача повинна мати і стандартне значення міжосьової відстані. Для “вписування” передачі у стандартну міжосьову відстань широко застосовують зміщення черв’яка. Ця процедура полегшується тим, що зуби черв’ячного колеса нарізають черв’ячними фрезами, які по формі витків не відрізняються від самого черв’яка і нарізання без зміщення або зі зміщенням виконується одним і тим же інструментом.
4
Оснащення
робочого місця
-
комп’ютер з програмним забезпеченням;
-
модель черв’ячного редуктора;
- файли з моделями черв’ячної пари;
-
методичні вказівки по виконанню лабораторної роботи;
-
звіт з лабораторної роботи;
-
калькулятор.
5
Методика проведення роботи
1 Дати опис конструкції редуктора, порядок збирання, розбирання та регулювання. Скласти кінематичну схему редуктора (рис. 5).
3
Відкрити файли з моделями черв’яка та черв’ячного колеса. Візуально визначити
тип черв’яка, напрямок витка.
4 Визначити число заходів черв’яка Z1, порахувати
число зубів Z2.
5
Виміряти крок
черв’яка
p, мм
(рис.
7).
6 Виміряти діаметр вершин черв’яка da1, мм (рис. 7).
7 Виміряти довжину нарізаної частини
черв’яка b1 ширину вінця колеса b2, мм.
8 Визначити
передаточне число редуктора.
9 Розрахувати модуль m, мм.
10 Отриману величину m узгодити з найближчим стандартним значенням: m = 2; 2,5; 3,15; 4; 6,3; 8; 10; 12,5 мм.
6
Вимоги безпеки
Під
час проведення роботи керуватись положеннями інструкції з охорони праці,
наведеної в розділі „Загальні вимоги безпеки“.
7
Контрольні питання
1 Яке призначення черв’ячної
передачі?
2
Перерахуйте переваги і недоліки черв’ячної передачі.
3 Назвіть
матеріали для виготовлення черв’яка і черв’ячного колеса.
4 Чому вінець черв’ячного колеса виготовляють з бронзи або з чавуну?
6
Який з редукторів, що приведені в запитанні 5, має вище числове значення ККД?
(при однакових матеріалах пари і рівних умовах
експлуатації)
7
По яким параметрам можна перевірити якість регулювання черв’ячного
редуктора?
8 З якою метою
корпуси більшості черв’ячних редукторів мають велику кількість
ребер?
9 Вкажіть способи установки підшипників кочення на
вал-черв’як.
10
Як визначаються основні геометричні параметри черв’яка
і черв’ячного колеса?
8
Тестові завдання
1 Вкажіть на одну
з переваг черв’ячних передач у порівнянні із
зубчастими.
–
можливість
одержання великих передаточних чисел;
–
можливість
одержання великих швидкостей ковзання;
–
можливість
одержання високих значень ККД;
–
можливість
виготовлення з більш дешевих матеріалів.
2 Який елемент є
ведучим у черв’ячному редукторі?
–
черв’як;
– черв’ячне
колесо;
–
водило;
– сателіт.
3 Вкажіть, з якою метою
виконуються ребра на корпусі черв’ячного редуктора?
–
для
підвищення жорсткості і тепловіддачі;
–
для
простоти виготовлення;
–
з
технологічних міркувань;
–
для
підвищення маси корпусу.
4 Який кут перехрещування
валів черв’яка і черв’ячного колеса прийнятий для силових передач?
–
90º;
– 60º;
– 0º;
– 45º.
5 Скільки валів має
конструкція одноступінчастого черв’ячного редуктора?
–
два;
– один;
– три;
– чотири.
6 Що являється головною
причиною відносно низького значення ККД силових черв’ячних
передач?
– тертя ковзання у місці
контакту;
–
тертя
кочення у підшипниках;
–
втрати на
перемішування мастила;
–
втрати на втомне
викришування.
7 Яку властивість
черв’ячних передач використовують у приводах вантажопідйомних механізмів і
машин?
– ефект
самогальмування;
–
плавність і
безшумність роботи;
–
можливість точних
ділильних переміщень;
–
низький
ККД.
8
Який напрямок
повинні мати зуби черв’ячного колеса в черв’ячній передачі?
–
такий
же, як і у витків черв’яка;
–
протилежний виткам
черв’яка;
–
напрямок зубів
залежить від розташування черв’яка;
– напрямок зубів залежить від матеріалу черв’яка.