Page 40 - МНД_ПЗ
P. 40
де Zi – відповідний стовпець значення фактора у кодованому виді (див.
табл.1).
Наприклад: В 0 = ((+1)10,5 + (+1) 29,0 + (+1) 12,5 + (+1) 39,0) / 4 = 22,75
Попередньо рівняння математичної моделі буде мати вигляд:
q = 22,75 + 11,25Х1 – 3Х2 +2Х1Х2 (1)
В рівнянні (1) фактори Х1 та Х2 представлені в кодованому вигляді.
Перевірка значущості коефіцієнтів отриманої математичної моделі.
За критерієм Стьюдента визначаємо значущість коефіцієнтів регре-
сійної моделі. Для цього визначаємо дисперсію коефіцієнтів регресії:
S 2
S 2 воспр
В i
N
воспр – дисперсія відтворюваності (помилки);
де S 2
S 2
S 2 i .
воспр
N
воспр= 0,385.
У нашому прикладі: S 2
Потім по кожному з коефіцієнтів визначають ti набл. за форму-
лою:
В
t iнабл і
S 2 Ві
За таблицею Стьюдента [2, 3] визначають ti крит.(, k = N(m –
1)). Наприклад, для = 0,05, k = 8 tкрит. = 2,306 (tкрит.(0,05; 8) = 2,306).
Якщо tнабл. > tкрит., то коефіцієнт значущий, а інакше – невірно
вибрано інтервал варіювання. В цьому випадку його змінюють і знову
проводять експеримент. У разі незначущості фактора при повторній
перевірці даний коефіцієнт вилучають з математичної моделі. У да-
ному прикладі всі коефіцієнти значущі.
При проведенні експериментів використовуються кодовані зна-
чини рівнів факторів. Для переходу до іменованих величин викорис-
таємо формули нормування факторів:
40