Page 34 - МНД_ЛЗ
P. 34
Якщо розрахована значина F більша або дорівнює F т, то з вибра-
ною довірчою ймовірністю можна стверджувати, що дисперсія D 1 бі-
льша за дисперсію D2. Інакше між цими статистичними характерис-
тиками суттєвої різниці немає і нуль-гіпотеза про їх рівність не від-
хиляється.
2.2. Методичні вказівки до проведення заняття
Здобувачі під керівництвом викладача у програмному середо-
вищі Microsoft Excel формують 2 масиви із 30 значин кожний. Для
заданого рівня статистичної значущості обидва масиви даних переві-
ряються на наявність «сумнівної» варіанти (значини).
Наступним кроком роботи є розрахунок середніх арифметичних,
середніх квадратичних відхилень і дисперсій двох порівнюваних ма-
сивів даних. У середовищі Microsoft Excel ці характеристики для ко-
жного масиву даних можна отримати за наступним ланцюгом вибору
меню:
Данные → Анализ данных → Описательная статистика → Ито-
говая статистика.
Після розрахунку вищевказаних статистичних характеристик із
виразів (1) та (2) визначають t-критерій Стьюдента та F-критерій Фі-
шера. Шляхом порівняння цих критеріїв із табличними перевіряють
відповідні нуль-гіпотези про рівність середніх арифметичних і
дисперсій двох порівнюваних масивів даних.
2.3. Структура звіту з лабораторної роботи
Звіт про виконану роботу має містити наступну інформацію:
– масиви даних до і після перевірки на «сумнівну» варіанту;
– статистичні характеристики масивів: середні арифметичні,
34