Page 34 - МНД_ЛЗ
P. 34

Якщо розрахована значина F більша або дорівнює F т, то з вибра-

            ною довірчою ймовірністю можна стверджувати, що дисперсія D 1 бі-

            льша за дисперсію D2. Інакше між цими статистичними характерис-

            тиками суттєвої різниці немає і нуль-гіпотеза про їх рівність не від-

            хиляється.



                   2.2. Методичні вказівки до проведення заняття



                   Здобувачі  під  керівництвом  викладача  у  програмному  середо-

            вищі  Microsoft  Excel  формують  2  масиви  із  30  значин  кожний.  Для

            заданого рівня статистичної значущості обидва масиви даних переві-

            ряються на наявність «сумнівної» варіанти (значини).

                   Наступним кроком роботи є розрахунок середніх арифметичних,

            середніх квадратичних відхилень і дисперсій двох порівнюваних ма-

            сивів даних. У середовищі Microsoft Excel ці характеристики для ко-

            жного масиву даних можна отримати за наступним ланцюгом вибору

            меню:


              Данные → Анализ данных → Описательная статистика → Ито-

                                                говая статистика.


                   Після розрахунку вищевказаних статистичних характеристик із
            виразів (1) та (2) визначають t-критерій Стьюдента та F-критерій Фі-

            шера. Шляхом порівняння цих критеріїв із табличними перевіряють

            відповідні  нуль-гіпотези  про  рівність  середніх  арифметичних  і

            дисперсій двох порівнюваних масивів даних.



                   2.3. Структура звіту з лабораторної роботи



                   Звіт про виконану роботу має містити наступну інформацію:

            – масиви даних до і після перевірки на «сумнівну» варіанту;

            – статистичні характеристики масивів: середні арифметичні,



                                                           34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39