Page 154 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 154
154
ВСТУП
Як показує узагальнення практичного досвіду, в природно - кліматичних
умовах нашої країни чільне місце в найближчому майбутньому займатиме розді-
льний спосіб збирання зернових колосових культур, здійснюваний за допомогою
валкових жниварок.
З метою суттєвого зменшення втрат вологи агротехнічним фоном, одночас-
но зі скошуванням рослин у валки слід здійснювати принаймні мілке розпушення
ґрунту у міжвалковому просторі. Основним технічним засобом, призначеним для
практичної реалізації таких технологічних операцій, слід розглядати комбінова-
ний агрегат у складі трактора, навісної валкової жниварки і навісного ґрунтообро-
бного знаряддя.
Енергетичний засіб при цьому повинен мати високі технологічні властивос-
ті, що обумовлюється наявністю у нього переднього і заднього навісних механіз-
мів, переднього і заднього валів відбору потужності, а також реверсивного посту
керування та/або реверсивної трансмісії. Повністю таким вимогам відповідають
орно-просапні трактори серії ХТЗ-121/160. Використання їх технологічних влас-
тивостей для розв’язання задачі скошування зернових у валки з одночасним лу-
щенням міжвалкового простору і є провідною ідеєю даної роботи.
Перспективи підвищення продуктивності праці, зменшення питомих витрат
палива тощо машинно-тракторними агрегатами на основі тракторів тягової кон-
цепції практично вичерпані. Розв’язати цю проблему можна лише шляхом реалі-
зації тягово-енергетичної концепції розвитку енергетичних засобів на основі бло-
ково - модульної їх побудови. Теоретичні та практичні аспекти використання МЕЗ
в технологічних варіантах розроблені. За результатами досліджень обґрунтовано
конструктивно-технологічні схеми блоково-модульних МТА.
Встановлено, що для забезпечення задовільної керованості і стійкості руху,
а також повороткості блоково-модульних машинно-тракторних агрегатів у гори-
зонтальній площині технологічний модуль МЕЗ на гоні повинен бути нерухомим,
а поворотній смузі - рухомим відносно енергетичного. Відносна нерухомість ЕМ і
ТМ на робочому гоні забезпечується автоматичним блокуванням вертикального
шарніру останнього. Проте, таке конструктивне рішення з одного боку - забезпе-
чує стійкість і керованість руху блоково-модульних МТА, а з другого – породжує
низку недоліків.
Наявність нерозв’язаних питань створює передумови для проведення дослі-
джень, метою яких є розробка рекомендацій з підвищення стійкості та керованос-
ті транспортного руху блоково-модульного МТА шляхом обґрунтування схеми і
параметрів з’єднання технологічного модуля МЕЗ з енергетичним у горизонталь-
ній площині.
В основу досягнення поставленої мети покладено перевірку сформульованої
нами робочої гіпотези, суть якої полягає в наступному: правильний вибір ступе-
ню демпфірування системи з’єднання технологічного модуля МЕЗ з енергетичним
у горизонтальній площині дозволить забезпечити задовільну стійкість і керова-
ність руху блоково-модульного МТА.