1 ЗМІСТ, ОФОРМЛЕННЯ ТА ОБСЯГ КУРСОВОГО ПРОЕКТУ
Мета
розділу – ознайомити студента з основними засобами виконання курсового проекту
на тему «Проект привода транспортера» (в межах вивчення дисципліни «Інженерна механіка (Деталі
машин)»)
та застосування для цього системи тривимірного твердотілого моделювання
КОМПАС.
Курсовий
проект з дисципліни «Інженерна
механіка (ДМ)»
складається з графічної частини, яка оформляється на 3 аркушах формату А1
(594×840(мм)), і розрахунково-пояснювальної записки.
Аркуш
1 – креслення загального виду (ВО) редуктора, що виконується в двох проекціях.
Креслення загального виду повинно виконуватися відповідно до ГОСТ 2.109-73 і
містити необхідні види, розрізи і перетини, що дають повну уяву про пристрій,
взаємодію складових частин редуктора, збирання і
регулювання.
Аркуш
2 – робочі креслення форматом деталей редуктора: корпус редуктора А2
(594×420(мм)), вал, зубчасте колесо А3 (420×297(мм)).
Аркуш
3 – складальне креслення привода (СБ), що містить фронтальну проекцію приводного
пристрою, що складається з двигуна, муфти (пасової передачі) і редуктора,
встановлених на рамі (плиті), і розмітку отворів на рамі під болти для кріплення
на ній редуктора і двигуна, і її до фундаменту.
Поданий на
захист курсовий проект повинен включати такі компоненти:
а) файли
тривимірних моделей усіх деталей та складальних одиниць, що входять в електронну
модель спроектованого редуктора у відповідних форматах програмного середовища
КОМПАС;
б)
креслярську документацію (паперову версію) на двох аркушах формату А1 або
відповідну за площею, якщо її виконано в інших форматах (А3 чи А2), у тому числі
зображення: на аркуші 1 – редуктора, складальний кресленик формату А1; на аркуші
2 – робочий кресленик корпусу
формату А2; робочий кресленик вала формату А3; робочий кресленик зубчастого
колеса формату А3.
в) файли
двовимірних креслень усіх деталей і складальних одиниць, зображених на паперових
аркушах креслярської документації та побудованих у параметричному зв'язку з
відповідними тривимірними моделями програми КОМПАС, а також файли для друку із
порушеним параметричним зв'язком;
г)
електронну версію пояснювальної записки (у файлі) текстового формату, а також
віддруковану (і переплетену) на папері формату А4;
д)
електронну версію специфікації редуктора в складеному вигляді та окремих його
елементів у файлі формату специфікації програми КОМПАС, а також друковану версію
на аркушах формату А4.
Електронні моделі деталей мають бути виконані за ДСТУ 2.052-2006 (Електронна модель виробу. Загальні документи), а складальних одиниць – за ДСТУ 2.053-2006 (Електронна структура виробу. Загальні положення).
1.1
Завдання
на курсовий проект
Кожен
студент отримує від викладача власний варіант технічного завдання на курсове
проектування з компонувальною схемою та режимом навантаження. У складі завдання
– показники технічних вимог до виробу, які мають бути враховані в процесі
проектування привода транспортера.
Щоб
спроектувати привод транспортера з табл. 1.1 потрібно вибрати його параметри
відповідно до варіанта, наведеного у таблиці.
Таблиця 1.1 – Варіанти вихідних даних до курсового проекту з дисципліни «Інженерна механіка (деталі машин)» на тему: «Проект привода транспортера»
*
К – зубці косі (НВ1>350), П – зубці прямі
(НВ1>350)
Режим
навантаження привода транспортера
наведено
на діаграмі (рис. 1.1), а значення
параметрів навантаження обирають з табл. 1.2 відповідно до варіанта
завдання.
Рисунок 1.1
– Діаграма навантаження привода транспортера
Таблиця 1.2
– Значення параметрів навантаження привода транспортера
Варіант |
Параметри
режиму навантаження | |||||
T1 |
t1 |
T2 |
t2 |
T3 |
t3 | |
1 |
0,9 |
0,2 |
0,8 |
0,4 |
0,5 |
0,4 |
2 |
1,0 |
0,1 |
0,7 |
0,5 |
0,6 |
0,4 |
3 |
0,9 |
0,3 |
0,8 |
0,2 |
0,5 |
0,5 |
4 |
1,0 |
0,2 |
0,7 |
0,4 |
0,6 |
0,4 |
5 |
0,9 |
0,1 |
0,8 |
0,6 |
0,5 |
0,3 |
6 |
1,0 |
0,3 |
0,7 |
0,3 |
0,6 |
0,4 |
7 |
0,9 |
0,5 |
0,8 |
0,2 |
0,5 |
0,3 |
8 |
1,0 |
0,6 |
0,7 |
0,2 |
0,6 |
0,2 |
9 |
0,9 |
0,7 |
0,8 |
0,1 |
0,5 |
0,2 |
10 |
1,0 |
0,8 |
0,7 |
0,1 |
0,6 |
0,1 |
11 |
0,9 |
0,6 |
0,8 |
0,3 |
0,5 |
0,1 |
12 |
1,0 |
0,5 |
0,7 |
0,3 |
0,6 |
0,2 |
13 |
0,9 |
0,8 |
0,8 |
0,1 |
0,5 |
0,1 |
14 |
1,0 |
0,6 |
0,7 |
0,1 |
0,6 |
0,3 |
15 |
0,9 |
0,4 |
0,8 |
0,3 |
0,5 |
0,3 |
25 |
0,9 |
0,5 |
0,8 |
0,2 |
0,5 |
0,3 |
1.2
Вибір схеми компонування і визначення передаточного
числа привода транспортера
Перед
початком проектування привода
транспортера передусім
визначають хоча б орієнтовно варіант його компонувальної схеми (Додаток А). У
цій схемі необхідно вибрати:
–
яким має бути редуктор, вертикальним чи горизонтальним;
–
спосіб виготовлення його корпусу (лиття чи зварювання);
–
положення площини рознімного з’єднання;
–
вид підшипникових вузлів і тип підшипників на кожному з
валів;
–
тип ущільнень і спосіб фіксації валів від поздовжніх
переміщень;
–
тип мастила зубчастих передач;
–
вид маслопокажчика, сапуна і оглядового вікна;
–
спосіб установки редуктора на основі;
–
тип вихідних кінців валів (циліндричні або конічні).
Варіант
компонувальної схеми привода представлено на рисунку 1.2.
Рисунок 1.2
– Варіант компонувальної схеми привода транспортера
Автор
повинен обдумати потрібну кількість і розташування видів, перерізів, розрізів у
документах; правильно проставити розміри та допуски, посадки, шорсткість;
розробити технічні вимоги до правильного виготовлення деталей, складання
редуктора та його вузлів. Точність обчислень найчастіше обмежується трьома
цифрами після коми (якщо інше не позначено в тексті). Числові параметри для
розрахунку зубчастих коліс або валів, узяті з таблиць, слід розраховувати з
використанням методів лінійної інтер- та екстраполяції.
1.3
Використання обчислювальних засобів
Розрахунки
зубчастих передач, валів, підшипників і т.і., за традиційною методикою можна
вести на калькуляторі, у тому числі і на вбудованих калькуляторах Windows та
КОМПАС (обидва мають наукові функції). Але найзручніше це робити в
спеціалізованих програмах, наприклад, MatCad, Wolfram Mathematica і навіть
Microsoft Excel, коли є можливість редагувати вже «набраний» розрахунок,
змінювати початкові дані або вибирати інші коефіцієнти в разі отримання
незадовільних результатів попередньої спроби розрахунку. У цьому випадку для
уникнення в тексті розрахункової програми повторень однойменних позначень першої
і другої ступіней редуктора до них додають індекс кожної (ш
або
т
– швидкохідна або тихохідна).