5. ВИМОГИ НОРМАТИВНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ ДО ПОКАЗНИКІВ ЯКОСТІ РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА
5.1.1 Вимоги до показників якості
сировини
У сировині і харчових продуктах, що використовуються при
виробництві кулінарної продукції, зміст потенційний небезпечних для здоров'я
речовин хімічного та біологічного походження не повинно перевищувати значення,
встановлені медико-біологічними вимогами і санітарними нормами. Контролюються
такі показники забруднення: токсичні елементи, антибіотики, гормональні
препарати, мікотоксини, нітрозаміни, пестициди, санітарно показові, умовно
патогенні і патогенні мікроорганізми для різних групах сировини і харчових
продуктів.
5.1.2
Вимоги до показників якості напівфабрикатів і готових
виробів
Згідно стандарту, якість кулінарної продукції, її безпека
контролюється за органолептичними, фізико-хімічними і мікробіологічними
показниками.
Органолептичну оцінку якості
проводять:
- напівфабрикатів - на вигляд, колір і
запах;
- кулінарних виробів - на вигляд, колір, запах і
консистенцію;
- страв - на вигляд,
колір і запах.
Оцінка якості за фізико-хімічними показниками включає визначення:
масової частки жиру, цукру, куховарської солі, вологи або сухих речовин;
загальної (що титрують) кислотності, лужності; свіжість і
ін.
Фізико-хімічні показники характеризують харчову цінність кулінарної
продукції, її компонентний склад, дотримання рецептури страв, перелік нормованих
фізико-хімічних показників продукції, що включаються в нормативні документи при
їх розробці, встановлений для кожної групи кулінарної
продукції:
напівфабрикати з:
картоплі і овочів; круп; сиру; риби; м'яса; птаха; натуральної рубаної маси
м'яса; котлетної маси м'яса, птаха, риби; борошна; бульйони харчові; соуси
концентровані;
кулінарні вироби з:
картоплі і овочів; круп; сиру; котлетної маси м'яса, птаха, риби; м'яса, птаха,
риби; борошна; м'яке морозиво;
страви:
холодні (закуски); супи; солодкі супи; з котлетної маси риби; рубаного м'яса;
котлетної маси м'яса; картоплі, овочів; круп і макаронних виробів на молоці; без
молока; яєць; сиру; мучні; солодкі; муси на манній
крупі.
Оцінка якості за мікробіологічними показниками здійснюється з
урахуванням трьох груп мікроорганізмів:
I - санітарно-показові: мезофільні, аеробні і факультативно
анаеробні мікроорганізми (КУО/г) і бактерії групи кишкової палички
(коліформи);
II - потенційно патогенні мікроорганізми: кишкова паличка (Е.
соїі), коагулазопозитивний стафілокок (S. aureus) і бактерії роду протею
(Proteus);
III
-
патогенні мікроорганізми, в т.ч.
сальмонели.
У таблиці 1 приведені допустимі значення мікробіологічних
показників різних груп кулінарної продукції, на яку не розроблені
стандарти.
Таблиця 1 - Мікробіологічні показники нестандартизованої кулінарної
продукції
Група кулінарної продукції |
Кількість мезофільн.
аеробних і факульт.
анаероби, мікроорга-
нізмів, КУО в 1 г, не більш |
Маса продукту, г, в якому не
допускається |
При- мітка | |||
БГКП (колі форми) |
Staph- aureus |
Pro- teus |
патогенні м/о, в т.ч. сальмонели | |||
Група
мікроорганізмів |
І |
І |
II |
II |
III |
|
Кулінарна
продукція з натуральних шматків м'яса без соусу
(жарені, відварені яловичина, свинина, баранина, птиця, вироби з субпродуктів) |
ІхІО4 |
1,0 |
1,0 |
0,1 |
25 |
|
Кулінарна
продукція з рубленого
м'яса с соусом, млинчики с начинкою з м'яса та овочів |
2x10" |
1.0 |
1,0 |
0,1 |
25 |
|
Салати и
вінегрети з варених • овочів у
незаправленому виді і без
добавлення солоних
огірків |
ІхІО3 |
1,0 |
1,0 |
0,1 |
25 |
|
Салати з сирих овочів і з
добавленням
фруктів |
ІхЮ4 |
1,0 |
1,0 |
- |
25 |
Е. coli в 1,0 г не |
Компоти |
5x10' |
1,0 |
- |
- |
50 |
|
Киселі |
5ХІ0-1 |
1,0 |
- |
- |
50 |
|
Напої, що виготовлені на підприємствах ресторанного
господарства |
5х102 |
1,0 |
- |
- |
50 |
Е. coli в 1,0 г не'
допус- |
Мікробіологічні показники кулінарної продукції характеризують
дотримання технологічних і санітарно-гігієнічних вимог при її і виробництві,
умови зберігання і реалізації, транспортування
продукції.
Виявлення підвищеної кількості мезофільних мікроорганізмів (група
І) аеробних і факультативно анаеробних побічно указує на порушення температурних
режимів в процесі приготування або зберігання кулінарної продукції,
незадовільний санітарний стан виробництва.
Присутність в кулінарній продукції бактерій групи кишкової палички
(коліформ) (група І), а також Е. соїі (група II), коагулазопозитивних
стафілококів (S. aureus) (група II) указує на незадовільні санітарні умови під
час її приготування або вторинне інфікування її (за рахунок обладнання, рук і
носоглотки працівників, санітарного одягу і т.д.).
Виявлення бактерії роду Proteus (група II) свідчить про порушення
умов і термінів зберігання як сировини, так і готової продукції, незадовільний
санітарно-гігієнічний режим виробництва.
Всі три групи мікроорганізмів (санітарно-показові, потенційно
патогенні і патогенні) визначають у всіх стравах.
Е. соїі (кишкова паличка) визначають в стравах або кулінарних
виробах, які є найуразливішими з епідеміологічної точки зору, або коли в
технологічному процесі їх приготування передбачені ручні операції після
проведеної термічної обробки (салати з сирих, маринованих овочів і фруктів,
квашеної капусти, солоних огірків з додаванням яблук, хрону, сира і др.; салати
з додаванням м'яса, птаха, риби, ковбасних виробів, копченини; заливні страви,
паштети, супи-пюре, холодні супи; гарніри-макарони і рис відварні, пюре
картопляне, киселі, компоти, желе, муси).
Коагулазопозитивні стафілококи не визначають в гарячих супах
(борщі, щі, розсольники, суп-харчо, солянки, картопляні овочеві супи,
бульйони).
Кількість мезофільних, аеробних і факультативно анаеробних
мікроорганізмів не визначають в стравах, що містять по рецептурі специфічну
мікрофлору (салати з маринованих овочів, квашеної капусти, солоних огірків,
бкрошки овочеві і м'ясні на квасі і кефірі, борщ, ботвінья, сир, сметана і т.
п.).
Вимоги до реалізації кулінарної
продукції:
Температура гарячих страв (супи, соуси, напої) повинна бути не
нижче 65°С, холодних супів, напоїв - не вище 14 °С.
Час реалізації страв, що знаходяться на марміті або на гарячій
плиті, повинен бути не більше 3 ч після їх
виготовлення.
Салати, вінегрети, продукти гастрономів, інші холодні страви і
напої повинні бути виставлені по порціях в охолоджувані прилавки-вітрини, які
повинні поповнюватися продукцією, у міру її
реалізації.
Не допускається реалізація наступного дня таких
виробів:
- салати, вінегрети, холодці, заливні страва і ін. особливо
швидкопсувні холодні страви;
- супи молочні, холодні, солодкі,
супи-пюре;
- м'ясо відварне порціоноване для супів, млинчики з м'ясом і сиром,
рубані вироби з м'яса, птаха, риби;
- соуси;
- омлети;
- картопляне пюре, відварні макаронні
вироби;
- компоти і напої власного
виробництва.
Кожна партія кулінарної продукції, що реалізовується поза залом
підприємства ресторанного господарства, супроводжується посвідченням про якість
з вказівкою найменування підприємства-виготівника, нормативного документа, по
якому вироблена продукція, терміну зберігання, маси пакувальної одиниці, ціни
однієї штуки (кілограма) виробу. Терміни, що зберігання, вказані в посвідченні,
є термінами придатності кулінарної продукції і включають час перебування
продукції на підприємстві-виготівнику (з моменту закінчення технологічного
процесу), час транспортування, зберігання і
реалізації.
Вимоги до охорони навколишнього
середовища
Технологічний процес виробництва кулінарної продукції не
повинен забруднювати навколишнє
середовище.
На підприємствах громадського харчування в мийних відділеннях
повинні бути встановлені жировловлювачі, в цехах по переробці картоплі і овочів
- крохмалевідстоювачі, у кулінарних цехах - димовловлювачі, місцева витяжна
вентиляція з очисними фільтрами.
Вимоги до приймання кулінарної
продукції
При прийманні кожної партії кулінарної продукції, проводять
перевірку: кількості транспортної тари; цілісності споживчої і транспортної
тари; наявність маркувальних ярликів на транспортній і споживчій тарі;
відповідності фактичної маси брутто кулінарної продукції масі, позначеній на
маркувальному ярлику.
Оцінку якості споживчої і транспортної тари проводять методом
візуальної оцінки. Кожну транспортну пакувальну одиницю перевіряють на наявність
маркувального ярлика і правильність його оформлення, прораховують кількість
упаковок для визначення маси брутто.
Для оцінки якості партії продукції, що поступила, проводять
органолептичну оцінку. У разі сумніву щодо якості партії
кулінарної
продукції, що поступила, проводять оцінку за фізико-хімічними і
мікробіологічними показниками. Відбір продукції для проведення випробувань
здійснюють відповідно до нормативного документа на конкретний вид
продукції.
При прийманні кожної партії кулінарної продукції з холодного,
кулінарного і кондитерського цехів підприємства на роздачу
проводять:
- органолептичну оцінку якості;
- визначення маси вагової продукції;
- визначення маси однієї штуки і кількості штучної
продукції.
Вимоги до упаковки і маркування кулінарної
продукції:
Кулінарну продукцію, що реалізовується споживачам поза
підприємством ресторанного господарства, в якому вона була вироблена, упаковують
в транспортну тару. Як транспортну тару використовують функціональні ємності з
кришками, фляги, термоси, дерев'яні, металеві і полімерні багатооборотні ящики з
щільно прилеглими кришками, поліетиленові мішки, дозволені
Держкомсанепіднадзором для контакту з харчовими
продуктами.
Кулінарну продукцію, що реалізовується споживачеві безпосередньо на
підприємстві-виготівнику через відділи кулінарії і столи замовлень, упаковують у
споживчу тару. Як споживчу тару використовують пакети, коробки, целофан,
пергамент, підпергамент, термозсідавну плівку й інші пакувальні матеріали,
дозволені Держкомсанепіднадзором для контакту з" харчовими
продуктами.
Тара повинна бути чистою, міцною, без сторонніх запахів і мати
маркувальний ярлик, в якому указують:
- найменування і адреса підприємства-виготівника або
громадянина-підприємця і (або) товарний знак;
- найменування кулінарної продукції;
- позначення нормативного документа;
- масу нетто кулінарної продукції;
- кількість штук (порції) і масу однієї штуки (порції) кулінарної
продукції;
- кількість пакувальних одиниць (для фасованої
продукції);
- дату і годину вироблення;
- термін і умови зберігання;
- номер або прізвище пакувальника;
- номер партії;
- інформаційні дані про харчову і енергетичну цінність 100 г
продукту. Маркувальний ярлик може містити інформацію про ціну продукту за кг,
штуку, порцію, а також допустимий рівень небезпечних (хімічних) речовин, якщо
вони використовувалися при виготовленні продукції. У разі приготування
кулінарної продукції з екологічно чистої сировини на ярлику ставлять відповідний
знак або роблять напис «Екологічно чиста». Ярлик повинен бути чистим, цілим,
акуратно наклеєним на тару. Вимоги до транспортування і зберігання кулінарної
продукції
Кулінарну продукцію транспортують відповідно до правил перевезення
швидкопсувних продуктів, передбаченими СанПіН 42-123-5777. Особливо швидкопсувну
продукцію перевозять в охолоджуваному або ізотермічному автотранспорті
відповідно до СанПіН 42-123-4117.
На кожну машину повинен бути санітарний паспорт, виданий установою
санітарно-епідеміологічної служби. Машина повинна мати
маркіровку
«Продукти» і кузов з гігієнічним
покриттям.
Особливо швидкопсувну кулінарну продукцію зберігають в холодильних
шафах, або холодильних камерах відповідно до СанПін
42-123-5777.
5.2 Вимоги нормативної документації до послуг
ресторанного господарства
Міждержавний стандарт ГОСТ 30523-97 дає класифікацію послуг
ресторанного господарства і встановлює загальні вимоги до якості послуг і
обов'язкові вимоги до безпеки послуг, що надаються підприємствами всіх форм
власності, різних типів і класів, а також громадян-підприємців, що здійснюють
діяльність в ресторанному господарстві.
Загальні вимоги до послуг:
Послуги ресторанного господарства, які забезпечують задоволення
потреб і гармонізацію інтересів споживачів і підприємств (підприємців), що
надають ці послуги, повинні відповідати вимогам:
- відповідності цільовому призначенню;
- точності і своєчасності надання;
- безпеці і екологічності;
- ергономічності і комфортності;
- естетичності;
- культури обслуговування;
- соціальній адресності;
- інформативності.
Вимоги до характеристик послуг ресторанного
господарства:
Відповідність цільовому призначенню - це відповідність послуги цільовому призначенню визначається виходячи з типу і класу підприємства ресторанного господарства і її місця в загальній класифікації послуг.
Послуги діляться на:
- послуги харчування;
- послуги з виготовлення кулінарної продукції і кондитерських
виробів;
- послуги з організації споживання і
обслуговування;
- послуги з реалізації кулінарної
продукції;
- послуги з організації дозвілля;
-інформаційно-консультативні послуги;
- інші послуги.
Послуги харчування є послуги з виготовлення кулінарної продукції і
створення умов для її реалізації і споживання відповідно до типу і класу
підприємства і підрозділяються на:
- послуги харчування ресторану, які є послугою з виготовлення,
реалізації і організації споживання широкого асортименту страв і виробів
складного виготовлення всіх основних груп з різних видів сировини, купувальних
товарів і винно-горілчаних виробів, що надається кваліфікованим виробничим і
обслуговуючим персоналом в умовах підвищеного рівня комфорту і
матеріально-технічного оснащення, у поєднанні з організацією
дозвілля;
- послуги харчування бару, які є послугою з виготовлення і
реалізації широкого асортименту напоїв, закусок, кондитерських виробів,
купувальних товарів, по створенню умов для їх споживання у барній стійці або в
залі;
- послуги харчування кафе, які є послугою з виготовлення і
реалізації кулінарної продукції і купувальних товарів в обмеженому асортименті в
порівнянні з підприємствами інших типів і в основному нескладного виготовлення,
а також по створенню умов для їх споживання на
підприємстві;
- послуги харчування їдальні, які є послугою з виготовлення
кулінарної продукції різноманітного по днях тижня асортименту або спеціальних
раціонів харчування для різних груп обслуговуваного контингенту (робочих,
школярів, туристів і ін.), а також по створенню умов для реалізації і
організації їх споживання на підприємстві;
- послуги харчування закусочної, які представляють послугу з
виготовлення вузького асортименту кулінарної продукції, зокрема з певного виду
сировини, а також створенню умов для її реалізації і
споживання;
Послуги з виготовлення кулінарної продукції і кондитерських виробів
включають:
- виготовлення кулінарної продукції і кондитерських виробів по
замовленнях споживачів, зокрема, складного виконання і з додатковим оформленням
на підприємствах ресторанного господарства;
- виготовлення страв з сировини замовника на
підприємстві;
- послугу кухаря, кондитера з виготовлення страв, кулінарних і
кондитерських виробів вдома;
Послуги з організації споживання продукції і обслуговування
включають:
- організацію і обслуговування торжеств, сімейних обідів і
ритуальних заходів;
- організацію харчування і обслуговування учасників конференції,
семінарів, нарад, культурно-масових заходів у зонах відпочинку і
т.д.;
- послугу офіціанта (бармена) з обслуговування
вдома;
- доставку кулінарної продукції і кондитерських виробів по
замовленнях споживачів, зокрема, банкетного
виконання;
- доставку кулінарної продукції, кондитерських виробів і
обслуговування споживачів на робочих місцях і
вдома;
- доставку кулінарної продукції і кондитерських виробів по
замовленнях і обслуговування споживачів в дорозі під час руху пасажирського
транспорту (у тому, числі в купе, каюті, салоні
літака);
- доставку кулінарної продукції і кондитерських виробів по,
замовленнях і обслуговування в номерах готелів;
- бронювання місць в залі підприємства ресторанного
господарства;
- продаж талонів і абонементів на обслуговування скомплектованими
раціонами;
- організацію раціонального комплексного
харчування.
Послуги з реалізації кулінарної продукті
включають:
- реалізацію кулінарної продукції і кондитерських виробів через
магазини і відділи кулінарії;
- реалізацію кулінарної продукції поза
підприємством;
- відпуск обідів додому;
- комплектацію наборів кулінарної продукції в дорогу, зокрема
туристам для самостійного приготування кулінарної продукції (розносна
дрібно-роздрібна мережа).
Послуги з організації дозвілля
включають:
- організацію музичного
обслуговування;
- організацію проведення концертів, програм вар'єте і
відеопрограм;
- надання газет, журналів, настільних ігор, ігрових автоматів,
більярда.
Інформаиійно-консультативні послуги
включають:
- консультації фахівців з виготовлення, оформлення кулінарної
продукції і кондитерських виробів і сервіровки
столу;
- консультації дієтсестри з питань використання кулінарної
продукції при різних видах захворювань (у дієтичних відділеннях і
їдальнях);
- організацію навчання кулінарній
майстерності.
Інші послуги:
Безпека послуги
Умови обслуговування при наданні послуг повинні відповідати вимогам
чинної нормативної документації по рівню шуму, вібрацій, освітленості, стану
мікроклімату, архітектурно-планувальним і конструктивним рішенням, показникам
електро-, пожежо- і вибухобезпечності.
Торгово-технологічне і холодильне обладнання, посуд, прилади і
інвентар, інші предмети матеріально-технічного оснащення повинні бути
виготовлені з матеріалів, дозволених Мінохоронздоров'я України для контакту з
харчовими продуктами, і відповідати вимогам експлуатаційної документації
заводів-виготівників і нормам технічного оснащення підприємств ресторанного
господарства.
Виробничий і обслуговуючий персонал повинен мати відповідну і
спеціальну підготовку і забезпечувати дотримання санітарних вимог і правил
особистої гігієни при виробництві, зберіганні, реалізації і організації
споживання кулінарної продукції. В цілях забезпечення безпеки споживачів при
обслуговуванні офіціант зобов'язаний бути обережним і уважним при сервіровці
столу, транспортуванні підносів зі стравами по залі, перенесенні обідніх
приладів і посуду, стежити за станом підлоги в залі і біля
роздачі.
Екологічність послуги. Екологічна безпека послуги забезпечується
дотриманням встановлених вимог охорони навколишнього середовища до території,
технічного стану приміщень, вентиляції, водопостачання, каналізації й інших
чинників, згідно положень державних стандартів системи безпеки праці
(ССБП).
Шкідливі дії на навколишнє середовище не повинні спостерігатися як
при виробничому процесі надання послуги, так і при споживанні послуги.
Ергономічність і комфортність
послуги
Ергономічність – це
властивість, яка характеризує відповідність умов обслуговування гігієнічним,
антропометричним, фізіологічним можливостям споживання. Дотримання вимог
ергономічності забезпечує комфортність обслуговування і сприяє збереженню
здоров'я і працездатності споживача.
Естетичність послуги. Естетичність характеризується гармонійністю
архітектурно-планувального і колористичного рішення приміщень підприємства, а
також умовами обслуговування, зокрема, зовнішнім виглядом обслуговуючого
персоналу, сервіровкою столу, оформленням і подачею кулінарної
продукції.
Культура обслуговування. На культуру обслуговування значний вплив
роблять такі професійні якості обслуговуючого персоналу, як: дотримання вимог
санітарії, правил особистої гігієни і гігієни робочого місця, володіння
загальною культурою, дотримання норм професійної етики в процесі обслуговування
споживачів, наявність форменого або санітарного одягу у обслуговуючого персоналу
в хорошому стані без видимих пошкоджень і
забруднень.
Формений одяг швейцара, гардеробника, метрдотеля, офіціанта і
бармена в ресторанах і барах всіх класів повинен забезпечувати стильову єдність
на підприємстві. Працівники підприємства на форменому одязі повинні носити
службовий значок з емблемою підприємства і вказівкою посади і
професії.
Професійними етичними нормами поведінки персоналу є: ввічливість,
тактовність, уважність і запобігливість у відносинах із споживачами в межах
своїх посадових обов'язків. Персонал повинен уміти створити на підприємстві
атмосферу гостинності, відносно споживачів проявляти доброзичливість і терпіння,
бути витриманим, уміти уникати конфліктних
ситуацій.
Обслуговуючий персонал {метрдотель, офіціант, бармен) повинен мати
професійну підготовку; у ресторанах і барах класу люкс і вищий - знати
традиційні методи приготування кулінарної продукції, напоїв і правила їх подачі,
знайомий із специфікою кулінарії і обслуговування в інших державах, а також
знати і дотримувати:
- для тих, що працюють в ресторанах і барах класу люкс і вищий - в
межах розмовного мінімуму іноземну мову міжнародного спілкування і професійну
термінологію, правила міжнародного етикету, техніку і специфіку обслуговування
іноземних споживачів;
- уміти застосовувати на практиці правила і технічні прийоми
обслуговування споживачів, основні правила етикету, правила сервіровки
столу;
- призначення столового посуду, приладів, столової білизни,
вживаних при обслуговуванні споживачів;
- правила і черговість подачі страв, напоїв, вимоги до їх
оформлення і температури, відповідність асортименту винно-горілчаних виробів
характеру страв, що подаються;
- уміти складати меню для банкетів, офіційних і неофіційних і
прийомів;
- особливості приготування, оформлення і подачі національних,
фірмових і замовлених страв, страв іноземних кухонь (для тих, що працюють в
ресторанах і барах класу люкс і вищий);
- особливості обслуговування прийомів, банкетів, торжеств і ін.
спеціальних заходів, а також окремих контингентів
споживачів;
- характеристики страв і напоїв, уміти запропонувати їх споживачеві
і надати коротку інформацію про них в процесі
обслуговування;
- правила експлуатації контрольно-касових апаратів, порядок
оформлення рахунків і розрахунку по ним із
споживачами;
- форми розрахунків із споживачами, зокрема іноземною валютою і
кредитними картками;
- основи психології і дотримувати при обслуговуванні принципи
професійної етики.
Крім того, бармен повинен знати:
- основні правила етикету і техніку обслуговування споживачів за
барною стійкою і в залі;
- асортимент, рецептури, технологію приготування, правила
оформлення і подачі алкогольних, слабоалкогольних коктейлів, напоїв, а також
закусок, страв і кондитерських виробів;
- правила міжнародного етикету, специфіку і техніку обслуговування
іноземних споживачів (для тих, що працюють в барах класу люкс і
вищий);
- іноземну мову міжнародного спілкування в межах розмовного
мінімуму;
- види і призначення інвентарю, столового посуду, приладів,
обладнання, використовуваних при приготуванні і відпусканні напоїв і
закусок;
- номера телефонів виклику таксі, міліції, швидкої допомоги,
пожежної команди і т.п.
Гардеробник повинен знати правила прийому і зберігання особистих
речей споживачів, приймати від споживачів на зберігання верхній одяг, головні
убори, взуття й інші особисті речі (парасольки, сумки, портфелі) і нести
відповідальність за їх збереження, надавати допомогу літнім людям, інвалідам і
жінкам в процесі обслуговування, надавати при необхідності споживачам послуги у
вигляді чищення або дрібного ремонту верхнього одягу (пришивання вішалки або
ґудзика).
Швейцар повинен знати правила обслуговування споживачів на даному
підприємстві, розташування засобів протипожежного захисту і сигналізації, а
також правила користування ними, інформувати споживачів про розміщення залів і
наявність вільних місць в них, місцезнаходженні найближчих підприємств
ресторанного господарства, знати номери телефонів виклику таксі, міліції,
швидкої допомоги, пожежної команди і т.п.
Соціальна адресність послуги - це послуга,
яка повинна відповідати вимогам певного контингенту споживачів відповідно
до типу підприємства.
Інформативність послуги - це вимога
інформативності передбачає повне, достовірне і своєчасне інформування споживача
про послугу, що надається. Вимога інформативності також передбачає використання
різноманітних видів реклами.
Оцінку і контроль якості послуг підприємств ресторанного
господарства здійснюють за допомогою аналітичних (фізико-хімічних,
мікробіологічних, медико-біологічних), експертних (органолептичних) і
соціологічних методів, затверджених в установленому
порядку.
5.3 Вимоги нормативної документації до
підприємств ресторанного господарства
Національним стандартом України ДСТУ 4281:2004 встановлений перелік
показників при оцінці рівня виробничо-торгової діяльності підприємства і
характеристик, за допомогою яких описуються ці показники. У стандарті наведені
відмітні вимоги до характеристик підприємств основних типів і класів (ресторан,
бар, кафе, кафетерій, закусочна, їдальня, буфет), а також вимоги до складу
приміщень для відвідувачів і вимоги до норм мінімальної площі на одне місце в
залі для деяких підприємств.
Номенклатура показників рівня виробничо-торгової
діяльності
Оцінка потенційних можливостей якості (рівня) організації
виробничо-торгової діяльності підприємства харчування повинна включати наступні
показники:
- місце розташування і стан прилеглої
території;
- вигляд, тип і особливості будови;
- комфортність, зовнішній вигляд, внутрішній дизайн
приміщень;
- рівень оснащеності підприємства обладнанням, меблями, посудом,
столовими приладами, столовою білизною;
- процес обслуговування;
- асортимент продукції, оформлення меню, прейскуранта і карти
вин;
- освітньо-кваліфікаційний рівень
персоналу;
- номенклатура додаткових послуг;
- безпека;
- можливість пересування інвалідів в
колясці;
- наявність необхідних виробничих, торгових і побутових
приміщень;
- наявність необхідного обладнання для виробництва і реалізації
страв;
- наявність необхідної кількості столового посуду, приладів і
столової білизни;
- інформативність.
Характеристики показників рівня виробничий-торгової діяльності
підприємства
Місце розташування і стан прилеглої території може бути описане за
допомогою наступних характеристик:
- самостійна будова або будова, що входить до складу торгового
центру, готелю, побудована за індивідуальним або типовим
проектом;
- під'їзні шляхи і підходи до підприємства зручні, з покажчиками,
територія улаштована, озеленена, вечірньої пори
освітлена;
- крита стоянка, що охороняється, для легкових автомобілів
відвідувачів із зоною обслуговування поряд з
підприємством;
- стоянка для легкових автомобілів відвідувачів із зоною
обслуговування поряд з підприємством;
- парковка легкових автомобілів відвідувачів поряд з
підприємством;
- парковка легкових автомобілів відвідувачів на відстані від
підприємства.
Вигляд, ти і особливості будови можуть бути описані за допомогою наступних
характеристик:
- капітальна або некапітальна будова;
- будова має унікальне сучасне або оригінальне
архітектурно-планувальне рішення.
Комфортність, зовнішній вигляд, внутрішній дизайн
приміщень
можуть бути описані за допомогою наступних
характеристик:
- особливості оформлення вивіски (оригінальні декоративні елементи,
емблема);
- забезпечення одночасного руху через центральний вхід зустрічних
потоків;
- наявність на центральному вході повітряної теплової завіси
(захисту);
- наявність кондиціонування повітря з автоматичною підтримкою
температури і вологості;
- наявність вентиляції;
- архітектурно-художнє оздоблення
приміщень;
- унікальний зовнішній і внутрішній
дизайн;
- багатофункціональні торгові і виробничі
приміщення;
- створення зручності і затишку на основі виділення зон за !
допомогою архітектурно-конструкторських і декоративних елементів
інтер'єру;
- створення атмосфери, приємної для дозвілля і розваг за допомогою
декоративного озеленення, художніх композицій, колірної гамми і
освітлення;
- наявність естрадного (танцювальною)
майданчика.
Рівень оснащеності підприємства обладнанням, меблями, посудом,
столовими приладами, столовою білизною може бути описаний за допомогою наступних
характеристик:
- автоматизована система управління
підприємством;
- сучасне технологічне обладнання;
- меблі з вишуканим дизайном;
- меблі підвищеної комфортності, відповідають інтер'єру
приміщення;
- меблі стандартні і зручні, відповідають інтер'єру
приміщення;
- високоякісні посуд і прилади;
- скатертини і серветки, що виготовлені за
замовленням.
Процес обслуговування може бути описаний за допомогою наступних
характеристик:
- обслуговування офіціантами;
- самообслуговування;
- накриття столів за попередніми
замовленнями;
- чітке дотримання єдиного стилю сервіровки
столів;
- впровадження дисконтних,
передплатних пластикових карт, інтернет-технологій;
- рівень сервісу (відмінний, хороший,
задовільний);
- наявність живої музики.
Асортимент продукції, оформлення меню, прейскуранта і карти вин
може бути описано за допомогою наступних
характеристик:
- відповідність асортименту особливостям діяльності підприємства по
наданню послуг харчування і організації дозвілля;
- художнє оздоблення меню, прейскуранта, карти
вин;
- меню складене українською і російською
мовами;
- меню складене українською і англійською
мовами;
- меню складене українською і декількома іноземними
мовами.
Освітньо-кваліфікаційний рівень персоналу може бути описаний за
допомогою наступних характеристик:
- досконале володіння правилами і технікою
обслуговування;
- знання порядку розрахунку кредитними картками і іноземною
валютою;
- знання і дотримання правил міжнародного етикету, техніки і
специфіки обслуговування іноземних споживачів, володіння декількома іноземними
мовами в об'ємі, необхідному для виконання своїх
обов'язків;
- знання особливостей технології приготування, оформлення і подачі
національних, фірмових і замовлених страв іноземних
кухонь.
Номенклатура додаткових послуг може бути сформована з наступного
списку:
- бронювання місць;
- банкомати;
- пункти обміну валют:
- розрахунки за кредитними картками;
- міські телефони-автомати;
- міжміські телефони-автомати;
- супутникове телебачення;
- Інтернет; факс; продаж сувенірів, преси, аудіо касет і
т.п.;
- продаж живих і штучних квітів;
- комплектування і упакування сувенірів, квітів і
ін.;
- виклик таксі й інші транспортні послуги
підприємства;
- чищення одягу;
- дрібний ремонт одягу;
- чищення взуття;
- ремонт взуття;
- камера схову; сейф;
- медичні послуги (медпункт);
- фотопослуги;
- ігрові автомати, азартні ігри;
- більярд, дартс, боулінг, міні-гольф і
ін.;
- організація видовищ;
- дискотека;
- нагляд за дітьми;
- нагляд за домашніми тваринами;
- обслуговування в автомобілях;
- організація проведення конференцій, семінарів і ін.
(конференц-зал);
- організація бізнес-ланчів;
- постачання їжі, напоїв з
обслуговуванням;
- організація банкетів
- продаж продукції на винесення;
- організація відкритого майданчика для харчування.
Викладене вище свідчить, що в нормативній документації для ресторанного
господарства тільки вимоги до мікробіологічних показників продукції мають
кількісний вираз. Інші показники (органолептичні і фізико-хімічні) не мають
чисельних значень одиничних показників (наприклад, смак, консистенція, вміст
сухих речовин і ін.).
Вимоги до показників якості послуг і показників якості
виробничо-торгової діяльності підприємств ресторанного господарства мають тільки
описовий характер або перелік характеристик, що відображає різноманіття умов
роботи підприємств.
Щоб оцінити якість продукції і послуг ресторанного господарства цих
характеристик недостатньо. По-перше, змістовна інформація повинна бути
трансформована в кількісну інформацію, тобто формалізована. По-друге, необхідна
оцінна шкала, в побудові (при розробці) якої відображені вимоги нормативної
документації, що дозволяють розрізняти різні рівні (значення) ознаки, здатної
задовольняти певні потреби.