Лабораторна робота № 1
Лабораторна робота № 1
Вивчення МЕХАНІЧНИХ ПРИВОДІВ, ВИЗНАЧЕННЯ ЇХ
ОСНОВНИХ ПАРАМЕТРІВ
МЕТА РОБОТИ: Визначити місце, призначення і область
застосування
механічних передач в приводах машин і механізмів. Дати класифікацію найбільш
поширених у техніці передач. Закріпити знання та навички по правилам виконання
схем і умовним графічним позначенням елементів кінематики в схемах. Скласти
кінематичні схеми за їх текстовим описом.
1
ВКАЗІВКИ З САМОПІДГОТОВКИ ДО РОБОТИ
1.1 Завдання для самостійної
підготовки
Під
час підготовки до роботи з’ясувати призначення і область використання механічних
силових передач, їх місце у приводах сучасних машин і механізмів, ознайомитись з
класифікацією передач по їх основним ознакам. Вивчити основні правила побудови
кінематичних схем, умовні позначення елементів механічних передач та деталей, що
їх обслуговують на схемах.
1.2 Питання для самопідготовки
1 Поняття про механічний привод,
призначення, область застосування.
2 Основні складові частини механічного
приводу.
3 Роль і призначення передач в механічному
приводі.
4 Загальна класифікація механічних
передач.
5 Порівняльна характеристика механічних
передач обертального руху.
6 Основні кінематичні та силові параметри
приводів.
7 Коефіцієнт корисної дії механічної
передачі, порівняльна характеристика ККД різних передач, загальний ККД приводу.
8 Співвідношення між потужністю, кутовою
швидкістю (частотою обертання) і обертаючим моментом на валах приводу.
9 Передаточне відношення, діапазон значень
передаточних відношень для різних типів механічних передач.
10 Призначення і основні принципи
складання кінематичних схем механічних приводів.
1.3
Рекомендована література
1.
Деталі машин:
підручник : затверджено МОН України/ А. В. Міняйло та ін. – К.: Агроосвіта,
2013. – 448 с.
2.
ДСТУ EN ISO 3952-2018 (ГОСТ 2.770-68
(2000).
2 ТЕОРЕТИЧНІ
ВІДОМОСТІ
1 Основні поняття з курсу деталей
машин
Механічний привод –
пристрій
для приведення в дію різних технологічних машин за допомогою: двигуна,
стисненого повітря, рідини або пружин.
Механічна передача
– механізм для передавання механічної енергії від
двигуна до робочого органу машини з перетворюванням параметрів руху (швидкостей,
крутних моментів, видів і законів руху).
Механізмом називають систему твердих тіл, призначену для
перетворення руху одного або кількох тіл у необхідний рух інших тіл.
Машиною називають механізм або пристрій, що виконує механічний
рух і застосовується для перетворення енергії, матеріалів або інформації з метою
полегшення або заміни фізичної чи розумової праці людини і підвищення її
продуктивності.
У загальному випадку в машині можна виділити три
складові частини: двигун, передачу і виконавчий елемент (знаряддя).
Механізми – знаряддя виконують специфічні для
даної машини функції, які обумовлені технологічним процесом по призначенню
машини (ріжуть, пресують, транспортують, тощо). Двигун перетворює енергію
(електричну, теплову, гідравлічну та ін.) в механічний рух і для досягнення
необхідних на виконавчому елементі за умовами роботи силових і кінематичних
параметрів застосовують передачі.
Передача –
механізм, що служить для передачі механічної енергії на деяку відстань, як
правило зі зміненням силових та швидкісних параметрів, інколи з перетворенням видів і законів
руху.
Тобто приводом машини
можна назвати сукупність двигуна і передачі, основне завдання якого
одержання і передача до пристрою знаряддя певного виду механічного
руху.
Слід зауважити,
що не зважаючи на широке різноманіття існуючих на даний час передач,
кількість їх основних типів, тих, що вивчаються у
курсі “Інженерна механіка (ДМ)” досить невелика.
В загальній класифікації механічні передачі поділяють на передачі обертального і
поступального руху.
Передачі обертального руху в
свою чергу поділяють на:
зачепленням, таких, що
передають енергію за рахунок взаємного зачеплення зубів (зубчасті, зубчасто-гвинтові, черв’ячні,
ланцюгові), передачі тертям – за рахунок зусиль тертя між поверхнями
елементів передачі (фрикційні і пасові). Передачі ланцюгова і пасова утворюють
окрему групу класифікації – передачі гнучким
зв’язком.
До
передач поступального руху відносять гвинтові передачі і передачі зубчасте
колесо – рейка.
Вивчення
основних закономірностей функціонування, розрахунку і проектування даних передач
має
дуже важливе значення і створює вагоме підґрунтя для
опанування іншими видами передач.
2 Зображення
умовних позначень елементів кінематичних
схем
Всі деталі (ланки) на кінематичних
схемах
зображають умовно у вигляді графічних
символів (ДСТУ EN ISO 3952-2018 (ГОСТ 2.770-68 (2000))), що лише розкривають
принцип їх роботи (табл. 1).
Умовні
позначення
на кінематичних схемах виконують суцільними товстими основними лініями.
Контур виробу, в який вписують схему, обводять суцільною тонкою лінією.
Всім елементам кінематичних схем надають порядкові номери, починаючи від
джерела руху. Вали і осі нумерують римськими цифрами, решту елементів
– арабськими.
Вали
нумерують римськими цифрами в порядку передачі руху, починаючи від двигуна. Для
зубчастих коліс задають модуль і число зубців, для шківів – діаметр і ширину
тощо. Біля електродвигуна зазначають його потужність і кількість обертів за
хвилину.
Таблиця 1 – умовні графічні позначення елементів кінематичних схем
Продовження табл. 1
Продовження табл. 1
Рисунок 1 – Кінематична схема
багатоступінчастого циліндричного редуктора
3 Функції механічних
передач
При передачі механічної енергії
передачі можуть одночасно виконувати одну чи кілька таких функцій:
а) Зниження (або ж підвищення) частоти
обертання (кутової швидкості) від вала двигуна до вала виконавчого
елемента.
Рисунок 2 – Основні
параметри передачі
Важливою характеристикою механічної передачі є її передаточне відношення U, обумовлене як відношення частот обертання
n1
ведучого і
n2
веденого валів або (без урахування
ковзання в контакті), або, дуже часто, як відношення діаметрів
d2, веденого і
d1 ведучого елементів
передачі:
U =
n1/n2 = d2/d1
При цьому U > 1. Отже, частота обертання веденого вала менша частоти
обертання ведучого вала в передаточне число разів: n2= n1/U.
б) Зміна напрямку потоку потужності. Прикладом може служити зубчаста передача заднього моста автомобіля (рис. 3). Вісь
обертання вала двигуна більшості автомобілів складає з віссю обертання коліс кут
90°. Для передачі механічної енергії між валами з осями, що пересікаються,
застосовують конічну передачу, за допомогою якої крім зміни напрямку потоку
потужності звичайно реалізують і зменшення частоти обертання с
підвищенням моменту частоти обертання с підвищенням
моменту.
Рисунок 3 – Схема роботи конічного
симетричного диференціалу
в) Регулювання частоти веденого
вала. Зі зміною частоти
обертання змінюють і значення обертаючого моменту: меншій частоті відповідає більший момент. Для регулювання частоти
обертання веденого вала застосовують коробки передач і варіатори (рис. 4).
Коробки передач забезпечують ступінчасту зміну частоти обертання веденого вала в
залежності від числа ступіней і включеній ступіні. Варіатори забезпечують безступінчасту в деякому
діапазоні зміну частоти обертання веденого вала.
Рисунок 4 – 4-ступінчаста коробка передач
Рисунок 4 – Механізми перетворення
руху: а – рейковий;
б – гвинтовий; в –
кривошипно-шатунний
Рейковий
механізм перетворює обертальний рух колеса на поступальний рух рейки, і
навпаки.
Гвинтовий
механізм перетворює обертальний рух гвинта на поступальний рух гайки, і
навпаки.
Кривошипно-шатунний
механізм перетворює зворотно-поступальний рух на обертальний, і
навпаки.
д) Реверсування руху
(прямий й
зворотний хід) – зміна напряму основного руху робочих
частин машини (або самої машини) на
зворотний. Механічний реверс здійснюється за
допомогою перемикання шестерних зв'язків, що з'єднують ведучий вал з веденим,
домагаються обертання останнього у зворотний бік. За таким принципом працюють
всі коробки передач (рис. 6).
Рисунок 6 –
Коробка передач
е) Розподіл енергії двигуна
між кількома
виконавчими елементами машини (рис.
7).
Прикладом є
роздавач кормів. У кузов роздавача завантажувальними засобами завантажують
попередньо підготовлені корми, грубі корми завчасно подрібнюють. Після доставки
до місця годівлі тварин тракторист включає ВВП трактора і роздавач, рухаючись
вздовж годівниць, видає корм на один або два боки.
При цьому
поздовжній транспортер переміщує корм, що знаходиться на ньому, до бітерів.
Останні зчісують, розпушують і скидають корм на поперечні транспортери, які
подають його до годівниць.
Рисунок 7 –
Кормороздавач