СВІТОВІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ

         Світові тренди розвитку технологій

Витрати на автоматизацію в усьому світі зростають рік від року, 2019 й не став винятком. Лише частина цих грошей іде на заміну або апгрейд заліза. Технічні рішення, пов'язані з глибоким аналізом даних, штучним інтелектом, оптимізацією витрат стають обов'язковою умовою успішного розвитку бізнесу.

Коронавірус вніс свої корективи в розвиток індустрії ІТ в 2020 році. Крім очевидних негативних наслідків - зниження підприємницької активності, порушення ланцюжка поставок, скасування глобальних заходів і, як наслідок, втрачених можливостей для співпраці - експерти Business Insider називають і позитивні ефекти.

Зросла потреба в віддалених комунікаціях дасть очевидний поштовх для розвитку телекомунікаційних технологій (платформи для відеоконференцій, прискорене впровадження 5G, віддалені консультації та діагностика в медицині). Очевидно, збільшиться попит на технології для кризового управління, виростуть інвестиції в рішення для розумних міст.

За результатами щорічного опитування компанії Spiceworks, проведеного в кінці 2019 року, більша частина респондентів (88%) очікують, що бюджет їх організацій на IT збільшиться або не скоротиться в найближчі 12 місяців. У порівнянні з минулим роком число тих, хто очікує приріст бюджету, збільшилася з 38 до 44%. Лише 8% опитаних представників компаній вважають, що їхні витрати на IT в цьому році зменшаться.

Ключовим фактором збільшення витрат як і раніше є необхідність заміни застарілого обладнання

Найбільшого зростання за темпами впровадження чекають від технології 5G: очікується, що число впроваджень мереж п'ятого покоління виросте в п'ять разів до 2021 року, в той час як застосування компаніями технологій штучного інтелекту майже потроїться. Кількість впроваджень edge computing, гіперконвергентной інфраструктури і бессерверной обчислень, за прогнозами, виросте в два рази.

Великі компанії впроваджують передові технології до п'яти разів частіше, ніж малий бізнес. Наприклад, 31% підприємств з чисельністю більше 5 000 співробітників в тому чи іншому вигляді адаптували блокчейн. У малому бізнесі таких компаній лише 6%.

На думку опитаних, технологіями, які вплинуть на бізнес в найближчі роки, стануть: ІТ-автоматизація, ІІ (штучний інтелект) і інтернет речей.

Тренди IT, які вплинуть на бізнес

Інші авторитетні аналітичні компанії: Gartner, IDC, VR Intelligence, а також експерти фінансових видань теж представили свої прогнози на 2020 рік. Ми порівняли їх передбачення і виділили сім IT-трендів, які згадувалися найчастіше.

Аналітика великих даних

Експерт Forbes вважає, що компанії, які не будуть вкладатися в аналітику в 2020-м, в наступному році не зможуть успішно вести бізнес. Дані, а точніше їх обробка в реальному часі і глибокий аналіз дозволяють виявляти проблеми, тренди, робити достовірні прогнози.

Саме тому зараз спостерігається тенденція по консолідації аналітичних можливостей: це і придбання компанією Salesforce аналітичної платформи Tableau, і розробка Microsoft Power Platform.

Згідно з дослідженням агентства CNews Analytics, аналітика великих даних виявилася першою по затребуваності технологією. Її назвали перспективної представники компаній в 10 галузях діяльності: від фінансів до рітейлу.

Мережі 5G

Стандарт 5G з'явився відносно недавно, в 2018 році, але провідні телекомунікаційні оператори, такі як Qualcomm, AT & T, Verizon, вже розгорнули мережі п'ятого покоління. Вони працюють в 24 країнах, в тому числі в США, Китаї, Південній Кореї, Великобританії.

2020 й може стати роком вибухового розвитку 5G. Причому мова йде не тільки про швидкісному інтернеті і більш надійних мобільних мережах: ця технологія прискорить зростання розумних міст (систем комплексного управління міським господарством), розумних засобів пересування, інтенсифікує розвиток інтернету речей.

«Велика четвірка» російських операторів ( «Мегафон», «Вимпелком», МТС, «Ростелеком») домовилася про спільну роботу по впровадженню 5G-мереж. Також в нашій країні планують виробляти обладнання для мереж п'ятого покоління. Мінпромторг оцінив його створення в 28 млрд рублів.

Однак Держкомісія з радіочастот до сих пір не дала дозволу на використання частотних діапазонів, що є в розпорядженні операторів, для розгортання 5G. В рамках тестових 5G-контурів в листопаді 2019 року в нашій країні були проведені перші хірургічні операції і віддалений медичний консиліум.⠀⠀⠀

Штучний інтелект і машинне навчання

На думку експерта Forbes, AI і ML (машинне навчання) стануть драйверами розвитку світової аналітики, вони привносять швидкість, масштабованість і зручність.

Аналітики Gartner вважають, що одним із трендів поточного року стане «гіперавтоматізація», тобто автоматизація підприємств з використанням штучного інтелекту і машинного навчання. Результати дослідження говорять про те, що лідируючі організації очікують подвоєння проектів з використанням ІІ в 2020-м, а 40% опитаних планують впровадити AI-проекти до кінця року.

Ще одна сфера застосування ІІ - розпізнавання мови - також отримає розвиток в поточному році. «Аліса», Siri і «Олег» здаються поки не більше ніж забавними іграшками, але розпізнавати і виконувати прості команди вони вже вміють. Завдяки проекту Microsoft Conversational AI, аналіз мови вийде на новий рівень: комп'ютерні помічники зможуть не тільки розуміти і підтримувати розмову, а й розпізнавати нюанси емоцій.

Такі технології вже можна з великою прибутком застосовувати в бізнесі: організовувати колл-центри, центри замовлень і обробки претензій користувачів. У минулому році Совкомбанк вже вклався в розробника ІІ для автоматизації своїх колл-центрів. Очікується, що ця тенденція продовжиться.

Edge computing і інтернет речей (IoT)

Edge computing (периферійні або граничні обчислення) - це IT-інфраструктура, при якій обробка інформації, збір і доставка контенту розміщуються ближче до джерел даних. При цьому, завдяки збереженню трафіку локальних, вдається зменшити затримку при передачі інформації. Це поняття включає в себе і технології інтернету речей.

Експерти Gartner вважають, що в поточному році і аж до 2028-го буде спостерігатися неухильне зростання впровадження сенсорних, запам'ятовуючих, обчислювальних можливостей ІІ в периферійні пристрої: від найпростіших датчиків до мобільних телефонів і автономних транспортних засобів.

У 2019 Microsoft представила дослідження IoT Signals, присвячене динаміці впровадження інтернету речей в компаніях з різних галузей по всьому світу. За підсумками опитування представників понад 3 000 організацій 85% керівників підприємств вже впровадили у себе подібні рішення. Планується, що в 2020 році до інтернету речей буде підключено більше 20 млрд пристроїв.

При цьому 88% опитаних вважають, що технологія IoT сприяла успіху їх бізнесу, і очікують 30-відсоткової рентабельності від інвестицій в такого роду рішення

У Росії, за даними CNews Analytics, більше половини компаній планують впровадити IoT до 2021 року. Державна підтримка цієї технології в найближчі п'ять років складе 56 млрд рублів.

Віртуальна і доповнена реальність

2019 й був успішним для технологій віртуальної (VR) і доповненої реальності (AR). Разом їх об'єднує термін «розширена реальність» (XR - extended reality). Експерти пророкують, що в 2020 році XR стане одним з технологічних трендів.

Всупереч розхожій думці про те, що віртуальна і доповнена реальність використовуються тільки в іграх і індустрії розваг, вони вийшли з іграшкового світу, а розвиток промислової XR навіть випереджає очікування.

Недавній звіт, опублікований VR Intelligence, говорить про те, що 65% компаній-учасників дослідження зі сфери AR займаються промисловими рішеннями, в той час як лише 37% розробляють клієнтські продукти і ПЗ.

У МТС вже набирають персонал з використанням віртуальної реальності. У сільському господарстві за допомогою VR підвищують надої у корів. XR знайшла застосування в реабілітації пацієнтів із захворюваннями опорно-рухового апарату, відновлення після інсультів, боротьби з фобіями.

За прогнозом IDC, витрати на VR / AR в 2020-му досягнуть 18,8 млрд. доларів, що на 78,5% більше рівня попереднього року.

На думку Тіма Кука, голови Apple, вже в найближчі три-чотири роки на зміну смартфонам прийдуть AR-окуляри - окуляри з доповненою реальністю. Компанія планує в 2020 році випустити на ринок комбіновані VR / AR-окуляри з розподільною здатністю 8K, для яких не знадобиться телефон або комп'ютер.

Практичний блокчейн

Блокчейн вже давно має на увазі під собою не тільки транзакції в різних криптовалюта. Рішення з використанням цієї технології є у таких серйозних компаній, як Samsung, Microsoft, IBM. У минулому році Amazon Web Services надала демократичний варіант BaaS ( «блокчейн як сервіс») за передплатою.

Ось лише кілька варіантів використання блокчейна для бізнесу:

• управління запасами для оптової та роздрібної торгівлі, де товари регулярно переміщуються по всьому ланцюжку поставок, а блокчейн використовується для прозорого відстеження їх місця розташування і контролю наявності;

• охолоджуваний склад для фармацевтичних, хімічних або харчових виробництв, де чутливі до температури товари зберігаються і відвантажуються в клімат-контрольованому середовищі з використанням блокчейна для відстеження та підтримання температури по всьому ланцюжку поставок;

• розумні договори для сфер фінансів, нерухомості або страхування: зміна цифрових контрактів відповідно до дій, записаними в блокчейн (наприклад, коли машина залишає виставковий поверх, проводяться фінансові транзакції, змінюється власник, укладається новий договір страхування).

Аналітики IDC очікують, що сукупний середньорічний приріст інвестицій в блокчейн складе 60,2% і до 2023 року вони досягнуть рівня 15,9 млрд доларів.

Топ кейсів застосування блокчейна в найближчі 5 років за рівнем середньорічного бюджету

Розподілені хмарні рішення

Хмарні рішення - це добре відома технологія, яка вже не перший рік активно впроваджується: хмари знайшли застосування в сфері фінансової звітності, використовуються для віртуальних АТС, на ринку представлені також хмарні CRM- і ERP-системи.

Опитування, проведене SberCloud і НАФД в минулому році, показав що 77% представників великого бізнесу і 42% середнього і малого готові перейти на хмарні рішення. На думку аналітиків, значне число респондентів почнуть цей процес вже в 2020 році.

Експерти Gartner вважають, що одним з технологічних трендів поточного року стануть розподілені хмарні рішення.

Розподілене хмара - це надання хмарних послуг за межами фізичних центрів обробки даних постачальника. При цьому постачальник все ж відповідає за архітектуру, доставку, управління і оновлення.

Перехід від централізованих до розподілених хмарним рішенням почне нову еру в хмарних обчисленнях. Фінансові аналітики прогнозують, що ринок такого роду рішень: SaaS (software as a service), PaaS (platform as a service), IaaS (infrastructure as a service) - збільшиться з поточного рівня в 188 млрд до більш ніж 300 млрд доларів вже до 2022 році. При цьому CAGR (середньорічний темп зростання) складе 14,6%.

Наступний рік аналітики називають революційним для цілого ряду технологічних проектів. Мережі зв'язку п'ятого покоління приведуть людство в світ всюдисущих мобільних технологій, чат-ботів, голосових помічників і розумних міст. Але так чи безхмарно майбутнє, яке пропонує світу нові технології? Ми проаналізували прогнози, щоб зрозуміти, до чого в дійсності може привести новий етап розвитку високих технологій.

Практичний блокчейн Блокчейн вже давно має на увазі під собою не тільки транзакції в різних криптовалюта. Рішення з використанням цієї технології є у таких серйозних компаній, як Samsung, Microsoft, IBM. У минулому році Amazon Web Services надала демократичний варіант BaaS ( «блокчейн як сервіс») за передплатою. Ось лише кілька варіантів використання блокчейна для бізнесу: управління запасами для оптової та роздрібної торгівлі, де товари регулярно переміщуються по всьому ланцюжку поставок, а блокчейн використовується для прозорого відстеження їх місця розташування і контролю наявності; охолоджуваний склад для фармацевтичних, хімічних або харчових виробництв, де чутливі до температури товари зберігаються і відвантажуються в клімат-контрольованому середовищі з використанням блокчейна для відстеження та підтримання температури по всьому ланцюжку поставок; розумні договори для сфер фінансів, нерухомості або страхування: зміна цифрових контрактів відповідно до дій, записаними в блокчейн (наприклад, коли машина залишає виставковий поверх, проводяться фінансові транзакції, змінюється власник, укладається новий договір страхування). Аналітики IDC очікують, що сукупний середньорічний приріст інвестицій в блокчейн складе 60,2% і до 2023 року вони досягнуть рівня 15,9 млрд доларів.

Топ кейсів застосування блокчейна в найближчі 5 років за рівнем середньорічного бюджету. Розподілені хмарні рішення. Хмарні рішення - це добре відома технологія, яка вже не перший рік активно впроваджується: хмари знайшли застосування в сфері фінансової звітності, використовуються для віртуальних АТС, на ринку представлені також хмарні CRM- і ERP-системи. Опитування, проведене SberCloud і НАФД в минулому році, показав що 77% представників великого бізнесу і 42% середнього і малого готові перейти на хмарні рішення. На думку аналітиків, значне число респондентів почнуть цей процес вже в 2020 році. Експерти Gartner вважають, що одним з технологічних трендів поточного року стануть розподілені хмарні рішення. Розподілена хмара - це надання хмарних послуг за межами фізичних центрів обробки даних постачальника. При цьому постачальник все ж відповідає за архітектуру, доставку, управління і оновлення. Перехід від централізованих до розподілених хмарним рішенням почне нову еру в хмарних обчисленнях. Фінансові аналітики прогнозують, що ринок такого роду рішень: SaaS (software as a service), PaaS (platform as a service), IaaS (infrastructure as a service) - збільшиться з поточного рівня в 188 млрд. до більш ніж 300 млрд. доларів вже до 2022 році. При цьому CAGR (середньорічний темп зростання) складе 14,6%. Наступний рік аналітики називають революційним для цілого ряду технологічних проектів. Мережі зв'язку п'ятого покоління приведуть людство в світ всюдисущих мобільних технологій, чат-ботів, голосових помічників і розумних міст. Але, чи так безхмарно майбутнє, яке пропонує світу нові технології? Ми проаналізували прогнози, щоб зрозуміти, до чого в дійсності може привести новий етап розвитку високих технологій.

Продажі: штучний інтелект і голосові помічники

Технології штучного інтелекту (ІІ) поступово проникають в усі без винятку ланцюжка споживання товарів і послуг. Розробки в галузі транспорту дозволяють прогнозувати швидке (в перспективі 3-5 років) поширення самоврядних автомобілів. Розумний будинок, прототип якого був придуманий Стенлі Кубриком в 1968 р, за сукупністю реалізованих технологій став реальністю. Існує і центр управління IoT, його роль пророкують голосовим помічникам і чат-ботів.

Голосові помічники за останні роки стали зручніше, і це ще одна заслуга ІІ: розширення можливостей помічників спричинило за собою зростання продажів «розумних» колонок. За даними NPD Group, до кінця поточного року обсяг ринку цих пристроїв досягне 2,7 млрд дол. США, а продажі годинника, смартфонів і колонок з помічниками на борту виростуть на 50%.

Завдання найближчого майбутнього - зробити спілкування з помічником відрізнятись від діалогу з живим співрозмовником. Для цього розробники мають навчити помічників від Google, Amazon ( «Алекса»), «Яндекс» ( «Аліса») і їх численних клонів, що тільки виходять на ринок, взаємодіяти з пошуковими системами і маркетинговими платформами.

Завдання складне, але цілком реалістична, оскільки відповідає запитам ключових учасників високотехнологічного ринку: розробники планують створити повноцінних чат-ботів-помічників; споживачі починають відчувати гострий брак вільного часу в перенасиченому контентом і комерційними пропозиціями просторі; бренди бачать в цій технології перспективний механізм росту прямих продажів без участі маркетингових агентств і інших посередників.

Аналітики припускають, що розвиток ІІ в найближче десятиліття змінить не тільки споживання, але і розробку. Провідні компанії готують системи штучного інтелекту, які дозволять кожному користувачеві Мережі створювати персоналізовані додатки для мобільних пристроїв і ПК. Створення подібних революційних інструментів впирається в стелю даних про користувачів, який можливо подолати, активно вкладаючи кошти в розвиток персональних гаджетів і телекомунікаційного сектора.

Зв'язок: мережі нового покоління (5G)

Основою нової технологічної революції стане ще більша зв'язаність призначених для користувача пристроїв, яку обіцяють телекомунікаційні мережі п'ятого покоління. Перехід на стандарт зв'язку 5G очікується протягом найближчого року. Користувачі отримають надшвидкий Інтернет, який, як очікується, «підбадьорить» ринок пристроїв «Інтернету речей» (IoT), а в перспективі стимулює розвиток інфраструктури «розумних міст».

Маркетингові компанії і розробники отримають ще більше даних, а, значить, зможуть підняти планки продажів і якість обслуговування клієнтів на новий рівень.

Зворотний бік цих новацій - посилення Технофобія і усвідомлена відмова частини користувачів від гаджетів. Поряд з розумними містами отримають розвиток технології анонімізації і збереження приватності: блокувальники рекламних трекерів, VPN, глушилки сигналів GPS і стільникового зв'язку, системи захисту приватних мереж, криптографічні засоби.

Користувачі вже зрозуміли, на прикладі соціальних мереж і пошукових машин, що розкриття персональних даних і проникнення в приватне життя - занадто висока ціна за доступ до «безкоштовним» сервісів. Побічно цей тренд підтверджують минулорічні дані Webindex: 46% американських користувачів вже скоротили час перебування в соціальних мережах, 32% користувачів в США і Великобританії видалили свої акаунти в соцмедіа.

Техніка: гегемонія мобільних пристроїв

Введення в експлуатацію мереж 5G, припускають аналітики, здешевить призначені для користувача пристрої, які за дивним збігом в майбутньому році технічно досягнуть межі своїх можливостей.

Уже сьогодні мобільний ринок знаходиться в стані дефіциту оригінальних технологій в пристроях: виробники пропонують апарати функціонально схожі і розрізняються лише властивостями, які створюють маркетингові відділи виробників. Так, остання модель «Айфона» пропонує якісні матеріали, швидкий процесор, яскравий екран, технологію розпізнавання осіб, але все це (хай і з різними застереженнями) є і в більш дешевих пристроях китайських і корейських конкурентів Apple.

У пошуку нових рішень бренди очікувано почнуть експериментувати з системами штучного інтелекту і доповненої реальності. Для виробників гаджетів модні технології та маркетингові стратегії, що паразитують на питаннях приватності, - можливості «реабілітації» високих цін на пристрої преміум-сегмента.

Масові мобільні пристрої середнього цінового сегмента зміцнять свою центральну роль не тільки в персональному інформаційному просторі кожного користувача. Смартфон, інтегрований в середу IoT, стане пультом управління всією домашньою інфраструктурою. Технічні умови для об'єднання в смартфоні функціоналу всіх інших домашніх комп'ютерів вже є. Справа залишається за малим: розповісти людям про нові технології і створити універсальну операційну систему, що відповідає всім формам інтелектуальної діяльності людини.

І нехай в минулому експерименти по злиттю мобільного середовища і десктопних операційних систем, що проводяться, наприклад, «Майкрософт», провалилися. Це зовсім не означає, що напрямок не має ніяких реальних перспектив.

Інформація: розквіт «Fake News»

Аналітики консалтингового агентства Gartner стверджують, що до 2022 року обсяг споживання недостовірної інформації буде вище обсягу отриманих реальних повідомлень. Розквіт «Fake News» пов'язують з розвитком телекомунікаційних і інформаційних мереж, а також з появою засобів генерації помилкових повідомлень на базі штучного інтелекту.

Арсенал творчих можливостей ІІ вже сьогодні вражає уяву: комп'ютер навчився створювати підроблені документи, фотографії (згадаємо додаток FaceApp, що генерує по одному знімку фото користувача в старості), звуки (експериментальний інструмент компанії Adobe вміє по декільком звуковим фрагментами вимовляти текст голосом людини, добутих з цих записів) відеоролики.

Всі ці технології створять проблеми не тільки у споживачів, але і внесуть метушню в роботу інформаційних агентств і ЗМІ: журналісти в найближчому майбутньому будуть змушені перевіряти достовірність повідомлень, не беручи до уваги аудіо- та відеозаписи. Користувачі ж залишаться наодинці з хаотичним і неоднорідним потоком інформації, що підвищить шанси на успішні маніпуляції з боку урядових організацій, злочинних і екстремістських угруповань.

Контент: епоха домінування мультимедіа

У 2018 р тривалість перегляду онлайн-відео вперше в історії перевищила показники телеперегляду. За даними агентства Zenith, в середньому кожен користувач провів за переглядом мобільного відео 67 хв.

Явний пік популярності відеоблогів припав на осінь минулого року, і аналітики не прогнозують зниження інтересу користувачів, навпаки, тренд зростаючий. Більш того, за прогнозом агентства в 2020 р. перегляд онлайн-відео чекає серйозне зростання: користувачі з Росії будуть витрачати на споживання відеоконтенту до 102 хв свого часу щодня. Це другий прогнозований показник в світі після Китаю (105 хв відео в день).

У міру розширення глядацької аудиторії відеореклама в онлайн стане самим швидкозростаючим форматом просування товарів і послуг. Бренди вже сьогодні охоче йдуть в онлайн, і в майбутньому вони готові вкладати свої гроші саме в мультимедіа.

У свою чергу, зростання рекламних бюджетів в онлайн-відео підстьобне розвиток галузі професійних контент-мейкерів: незалежних продюсерів і агентств-інтеграторів, які, з одного боку, будуть розвивати і спонсорувати блогерів, музикантів, сценаристів та інших постачальників якісного відео, з іншого - вбудовувати комерційні пропозиції і інші повідомлення брендів в створений блогерами інформаційний продукт.

З деяким відставанням, як по бюджетам, так і за обсягами споживання, на узбіччі домінуючого тренда розвиваюче середовище аудіоконтенту. Можна припустити, що після вичерпання можливостей телебачення настане період масового захоплення звуком: попередньозаписаним - впорядкування файлів, репортажами, аудіокнигами, музичними записами; прямоефірним - іграми і розмовними форматами. Поки не ясно, який саме контент буде драйвером зростання для аудіо, але аналітики сходяться на думці, що потенціал звукових форматів поки недооцінений.

Але повернемося до відео. При збереженні поточного зростання аудиторії і збільшенні часу споживання у виграші залишаться всі учасники виробництва відеоконтенту. Бренди за допомогою інтеграцій повернуть собі аудиторію, яка покинула місця у телевізійних екранів, контент-мейкери отримають нові можливості монетизації, а продюсери в перспективі і з деякими застереженнями візьмуть функціонал агрегаторів телевізійної та радіореклами.

Розвиток мультимедіа серйозно вплине і на видавничий ринок. Відео та аудіо в Інтернеті може стати новим і високоефективним інструментом просування книг, але навряд чи повністю витіснить з ринку традиційний текстовий контент. Компаніям, вже зараз варто задуматися про організацію власного виробництва мультимедіа. Вважаємо, ця рекомендація може бути застосована і до видавничому бізнесу.

 

 

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ОПТИМІЗАЦІЇ

 

 

НАЗАД                                   ГОЛОВНА