Page 3 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 3

3


                                                         ВСТУП

                   Потреба  наукового  вирішення  проблем  в  тій  чи  іншій  діяльності  людини
            вимагає постійного підвищення рівня її підготовки, творчого підходу до оволоді-
            вання знаннями, участі у проведенні наукових досліджень. Серйозна наукова ро-
            бота формує потрібні якості майбутніх фахівців, розкриває нові шляхи в науці.
                   Водночас, виконання будь-якої наукової роботи вимагає володіння дослід-
            никами методологічних основ її проведення. А оскільки це практично неможливо
            реалізувати без якісного освоєння відповідної кількості спеціальних знань, то пе-
            ред вищою школою, як першою ланкою підготовки наукових кадрів, першочерго-
            во стоїть задача навчання магістрів та аспірантів методології наукової діяльності.
                   Згідно із загальновідомим визначенням методологія – це система принципів
            і засобів організації та побудови  науково-практичної діяльності, а також вчення
            про цю систему. Методологія покликана виконувати наступні функції:
                   -  формувати способи і методи отримання наукових знань;

                   -  визначати напрямок і програму дій, з допомогою яких досягається певна,
                      наперед визначена, науково-дослідницька мета;
                   -  забезпечувати необхідну повноту отримання інформації щодо процесу чи
                      явища, які вивчається;
                   -  поповнювати фонд науки новою науково-практичною інформацією;
                   -  забезпечувати  уточнення,  збагачення,  систематизацію  нових  термі-
                      нів і понять у науці тощо.
                   Звідси зрозуміло, що далеко не кожний дослідник здатний розробити свою
            власну оригінальну методологію наукового дослідження, яка була б здатна вико-
            нувати  вищезазначені  функції  і  забезпечувати  її  розробнику  достатню  кількість
            послідовників. З огляду на це значна частина науковців, тим більше  початківців,

            має використовувати уже апробовані науковою спільнотою методологічні прийо-
            ми для досягнення певних творчих результатів.
                   Метою викладання даної дисципліни є розвиток у майбутніх фахівців твор-
            чого мислення, ознайомлення з існуючими елементами раціонального плануван-
            ня,  організації  та  проведення  наукових  досліджень,  розроблення  і  випробувань
            нових технічних засобів, організації дослідницької роботи на виробництві.
                   Якісне  засвоєння  читачами  матеріалів  підручника  передбачає  наявність  у
            них суми певних базових знань і понять  таких предметів, як вища математика,
            теоретична механіка, теорія ймовірності математична статистика. Стосовно двох
            останніх дисциплін від читача вимагається розуміння таких понять, як стаціонар-
            ність та ергодичність статистично випадкових процесів, середня значина, середнє
            квадратичне відхилення, дисперсія, коефіцієнт варіації тощо.
                   Підручник не претендує на виключну повноту знань щодо методології орга-
            нізації і проведення наукової діяльності. Значну частку корисної і необхідної до-
            даткової інформації читач може знайти у рекомендованому цим підручником спи-

            ску літератури.
   1   2   3   4   5   6   7   8