Page 110 - МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
P. 110
110
- доказ;
- аргумент;
- результат;
- перспективи.
Посилання на джерела, цитати в тезах доповіді використовуються рідко.
Допускається опускати цифровий, фактичний матеріал. Проте іноді саме його на-
явність дозволяє значно краще розкрити суть того проблемного питання, яке роз-
глядається у тезах.
Формулювання кожної тези починається з нового рядка. Кожна теза містить
самостійну думку, що висловлюється в одному або кількох реченнях. Виклад суті
ідеї чи положення може здійснюватися без наведення конкретних прикладів.
7.3. Доповідь на науковій конференції
Найбільш поширеною формою усного оприлюднення наукових результатів
є доповідь ‒ виступ науковця, у якому викладаються певні питання, даються ви-
сновки, пропозиції.
Структура тексту доповіді практично аналогічна плану наукової статті. Але
є і свої особливості.
По-перше, доповідач, як правило, обмежений у часі. Зазвичай він не пере-
вищує 30 хвилин. У зв’язку з цим науковець повинен так побудувати свій виступ,
щоб за тривалістю він не виходив за межі регламенту. Більше того, краще виклас-
ти матеріал так оперативно, щоб залишилося кілька хвилин на непередбачені за-
питання збоку аудиторії.
Для кращої побудови доповідь доцільно викласти її зміст на папері. При
цьому слід мати на увазі, що за 10 хвилин людина може у середньому прочитати
матеріал, надрукований на чотирьох ‒ п’яти сторінках машинописного тексту (че-
рез два інтервали).
По-друге, під час доповіді бажано використовувати мультимедійний супро-
від. Краще, коли він створений у загальновідомому і популярному програмному
середовищі PowerPoint.
При розробленні електронної версії доповіді слід уникати використання
таблиць із великою кількістю даних. В цьому випадку слайд із-за малого шрифту
тексу практично не сприймається візуально. Рисунки чи схеми повинні бути зміс-
товними, але не перенасичені дрібними деталями.
По-третє, практично кожен слайд доповіді повинен ґрунтовно коментувати-
ся доповідачем. Просте демонстрування отриманих результатів наукових дослі-
джень без їх інтерпретування ‒ ознака непідготовленості науковця.
Якість коментування слайдів доповіді залежить від уміння доповідача чітко
і професійно правильно будувати свої речення. Говорити слід голосно і не поспі-
шаючи. Одним із варіантів практичного відпрацювання цього питання є прослу-
ховування науковцем своєї доповіді, записаної на диктофон.
Завершуватися доповідь має конкретними і лаконічно сформульованими
висновками.