7.3. Мастило
Шар мастила, що вводиться між поверхнями, що
труться, підвищує зносостійкість дотичних деталей: мастильна речовина,
потрапляючи між двома поверхнями, що труться (рухаються одна за іншою), заповнює
їх нерівності і виключає безпосереднє зіткнення, зменшує тертя, знос, небезпеку
заїдання, нагрів і корозію.
1 – корпус редукційного клапана; 2 – редукційний
клапан; 3 – шестерня ведуча нагнітаючої секції; 4 – шестерня ведена нагнітаючої
секції; 5 – корпус нагнітаючої секції; 6 – корпус радіаторної секції; 7 –
шестерня ведена радіаторної секції; 8 – шестерня ведуча радіаторної секції; 9 –
клапан запобіжний; 10 – корпус запобіжного клапана.
Рис. 7.3.1. Основні компоненти системи змазки
двигуна.
Система змазки двигуна
‒ сухе
тертя, що виникає
при відсутності змащення на поверхнях;
‒ напіврідинне і
напівсухе, що
спостерігається тоді, коли масляна плівка частково розривається або коли шар
мастила постійно тонкий, і нерівності труться та частково стикаються.
Напіврідинне і напівсухе тертя відбувається у недостатньо або неправильно
змазаних поверхнях; коли застосовують мастило, що не відповідає умовам
роботи;
‒ рідинне тертя, що виникає в тих випадках, коли рухомі поверхні повністю розділені шаром мастильного матеріалу.
Випробовування пластичної змазки. Пляма зносу.
Тертя, змазка та зношування деталей
Рис. 7.3.2. Система змазки дизельного двигуна з
«мокрим» картером.
Рис. 7.3.3. Система змазки з «сухим» картером.
Процес створення напруженого масляного шару при
роботі пари вал-підшипник відбувається наступним чином. Між валом і підшипником
є зазор, що починається від точки дотику валу у
вкладиші і розходиться в обидві сторони у вигляді клиноподібної
щілини. Вал при
цьому розташований ексцентрично по відношенню до підшипника.
Рис. 7.3.4. Схема розподілу тиску в масляному
шарі:
О - вісь підшипника; О1 - вісь
валу.
При обертанні вал захоплює за собою шар мастила
в клиновидний зазор. У міру зменшення цього зазору опір мастила, яке протікає, все більше зростає,
досягаючи максимального значення в самій вузькій частині клиноподібної щілини.
Завдяки цьому обертаючий вал піднімається, підшипник і вал повністю розділяються
шаром (плівкою) мастила, товщина якої буде найменшою. Знос сполучених поверхонь
при цьому найменший.
Рис. 7.3.5. Види зносу в залежності від мастильної
змазки.
Для забезпечення тривалої роботи деталей необхідні правильний вибір мастила і надійне підведення його до поверхонь, що труться, а також правильний режим змащування працюючих поверхонь. При неправильному мастилі деталі надмірно нагріваються, відбувається заїдання і розплавлення, що призводить до виходу з ладу обладнання.
Яке мастило краще заливати у двигун, тест нагрівом